COS — Jrg. 17 (mei 2005) Nr. 5

4 “Hoe is het in godsnaam mogelijk… “
REDACTIONEEL
Theo Louwers, hoofdredacteur

4 BITS & BYTES

5 Agenda

6 Opnieuw plezier in leren…
Jan Zengerink
‘Het nieuwe leren’ lijkt een toverwoord als het om de vernieuwing van het onderwijs gaat, maar is het dat ook?

8 Medy van der Laan opent Kennisrotonde
Theo Louwers
Op de Kennisrotonde van Ict op School komen scholen en kennisinstellingen met elkaar in contact.

10 ICT wezenlijk hulpmiddel bij nieuwe leren
Folkert Oldersma
ICT blijkt prima inzetbaar bij een andere aanpak dan het frontale onderwijs.

13 COS ACTUEEL

14 ‘Uitgevers moeten af van content-fetisjisme’
Q&A
Erno Mijland
Een interview met Allard Felderhoff.

16 Evalutaties
– Procenten
– Carte Orange
– www.mibo-basis.nl

22 Europees taalportfolio digitaal
Yvonne Ton
Het Nehalennia in Middelburg experimenteert met een digitale versie van het taalportfolio.

24 De Sprong in Sliedrecht
OP LOCATIE

25 Europa, best belangrijk
COS LESIDEE

26 Skool haalt techniek uit de school
Theo Louwers
Dankzij Skool kunnen ICT-co¬ördinatoren zich bezighouden met de onderwijskundige invulling.

28 NETWERKEN

29 Opnieuw leren leren
COLUMN
Jos Elbersen

31 TIPS & TRUCS

32 ‘Lock in: ga direct naar de gevangenis’
Erno Mijland
Scholen laten zich gemakkelijk verleiden tot de aanschaf van ICT-producten die afhankelijk maken: OnderwijsOline biedt een alternatief.

33 COS-site uitgebreid met Abonnee extra
Exclusief voor COS-abonnees biedt www.cos-online.nl extra service.

34 Intelligente geschiedenislessen
Folkert Oldersma
Aan de methode ‘Onvoorspelbaar verleden’ is voor het eerst een cd-rom toegevoegd.