COS — Jrg. 17 (juni 2005) Nr. 6

4 “Elke woensdag wordt op mijn school…”
REDACTIONEEL
Theo Louwers, hoofdredacteur

4 BITS & BYTES

5 Agenda

6 Leren door games leuk en uitdagend
Henk de Vries
Leren aan de hand van een simulatie of in de vorm van een game kan leiden tot een hoog leerrendement.

8 ‘Goede educatieve game motiveert’
Q&A
Erno Mijland
Een interview met Arno van der Hulst en Niels ter Meulen van Stichting Kennisnet.

10 ‘Leerling vaak communicatief vaardiger dan leerkracht’
Erno Mijland
Uitgeverij Codename Future wil met zijn elektronische leeromgeving inspelen op communicatieve vaardigheden van leerlingen.

12 RKBS Hertog Jan in Moergestel
OP LOCATIE

13 Red Fred en leer over techniek
Gerdi Aarts en Daphne Verrest
In het spel Red Fred gebruiken leerlingen technische apparaten en installaties om hamster Fred uit zijn benarde positie te bevrijden.

14 Is er leven na de COS Award?
Folkert Oldersma
Het winnen van een COS Award vormde een stimulans voor obs ’t Vrieske Honk om het onderwijs te vernieuwen.

16 COS ACTUEEL

17 TIPS & TRUCS

18 ‘Hebben ze niets beters te doen?’
Harry Dubois
Kansen en knelpunten bij het gebruik van games en simulaties voor educatieve doeleinden.

20 Evaluaties
– Wiskunde interactief
– Klato
– AaBeeCee-Digitaal

25 Samen over het web wandelen
COS LESIDEE

26 Digitaal portfolio, wie schrijft…blijft
Henk de Vries
Om leerlingen in het ondoorzichtige nieuwe onderwijs goed te kunnen volgen, zijn instrumenten nodig.

28 NETWERKEN

29 Van onderop
COLUMN
Jan Zengerink

30 De economie ontdekken door te doen
Erno Mijland
Bouw je onderneming in het on line handelsspel Miniconomy.