Bij de Les — Jrg. 9 (april 2013) Nr. 4

Thema: WAT DOEN WE MET DE SOCIALE MEDIA?

2 Verhalenwedstrijd 2013
Thema: ‘Nooit gedacht!’ Inzending voor 15 september 2013

5 Colofon

5 REDACTIONEEL
Emmy Viezee-Fock (hoofdredacteur)

6 Sociale media: de school opvoeden
THEMA
Martenjan Poortinga
Waar ligt de verantwoordelijkheid voor de digitale opvoeding? En hoe gaan we er binnen de school mee om?

10 KORT NIEUWS
Fleur Winnen & Emmy Viezee-Fock
– Politie lanceert online vriendentest
– School mag leerling schorsen voor bangalijst
– Astronaut technisch ambassadeur
– Open dagen in ŽŽn app
– Terug van laptop
– Leraren naar G20
– Zomerscholen tegen zittenblijven
– Zittenblijven is tijdverspilling
– Alcoholcontroles in de klas
– Oproep deelname onderzoek
– Afrikaanse tieners Facebookmoe
– ‘Als een ramp de school treft’
– Tijdelijke banen voor nieuwe aanwas

11 ‘Begeleiders mogen met hun leerlingen vrienden op facebook worden’
STELLING VAN DE MAAND

12 Goed voorbereid het examen tegemoet
Marieke Snippe
Digitale examentraining is steeds vaker een voorbereiding op het CSE. Redacteur Marieke Snippe bekeek twee voorbeelden.

14 Sociale media verbeteren loopbaanleren
THEMA
Wilma Roijackers & Edith Visser
Loopbaanreflectiegesprekken kunnen goed aansluiten bij de ervaringen die leerlingen op een sociale netwerksite plaatsen.

17 Studio T MBO Business-school in Tilburg
OPLEIDINGEN
Emmy Viezee-Fock
Bij de Les besteedt maandelijks aandacht aan een opmerkelijke of gewijzigde opleiding. Steeds van een verschillend niveau en uit verschillende regio’s. Zinvol om nieuwe idee‘n op te doen, bij te blijven en vooral om uw leerlingen op de goede weg te krijgen.

18 Persoonlijk communiceren met een kaartje
Inge Verstraete
Leerlingen met autisme hebben ieder op hun eigen manier moeite met communiceren. Een persoonlijk communicatieprofiel zorgt voor de juiste aanpak.

21 Gamen: waar ligt de grens?
LOOPBAANONTWIKKELINGEN
Mariken MŸller & Mari‘t Hamer
Jongeren spelen graag games, maar soms kan dat flink uit de hand lopen.

24 Beelddenkers in de klas
Lot Blom
Sommige leerlingen hebben snelle, associatieve manier van denken. Lot Blom bespreekt de zogenoemde ‘beelddenkers’.

27 #Facebook
COLUMN
Gita Moehadjir
Spelenderwijs leren leerlingen zich voor te bereiden op het voor hen zo belangrijke intake-gesprek.

28 Meerstand? Meeveren?
Ivo Mijland & Stijn van Merendonk
Mentoren voeren heel wat succesvolle begeleidingsgesprekken. Maar wat als er weerstand op het begeleidingspad komt?

30 Meidenvenijn naar een next level
THEMA
Anke Visser
De ene dag zijn ze BFF en de volgende noemen ze elkaar ‘B..ch‘. Meisjes gaan ook op internet voor de subtiele strijd.

32 De Klassenraad brengt rust
Ellen Reehorst, Geert-Jan van den Heuvel, Evelien van Nunen
Als een klas niet goed functioneert, betekent dat veel extra werk. Zet daarom de klas zelf aan het werk.

34 Lastig? Begin bij jezelf
Marien Lokerse
Niemand gaat het onderwijs in met de verwachting in aanraking te komen met agressief en lastig gedrag. De bescherming die de status van het beroep ooit bood is niet meer voldoende. De docent is teruggeworpen op zijn eigen resources. Maar je beschikt als leraar wel degelijk over een te be•nvloeden factor: je eigen voorbeeldig gedrag.

35 “Sorry, jongens dat ik te l…..”
CARTOON
Leen Baars

37 Het glazen huis (2)
ENERGIZER
Ivo Mijland

38 OM NAAR UIT TE ZIEN
Conferenties, cursussen & studiedagen
– Diversiteit en interculturele communicatie
– Denk samen groter over LOB
– Pesten en gepest worden; een schreeuw om verbinding
– Congres Docenten en integriteit
– De mentor als spil
– Gezag in het geding
– Loopbaanbegeleiding in het mbo
– Positieve groepsvorming: een onderschatte noodzaak