Bij de Les — Jrg. 8 (november 2012) Nr. 9

5 Colofon

5 “Het tandem Rutte-Samson is nog aan het onderhandelen…”
REDACTIONEEL

Emmy Viezee-Fock (hoofdredacteur)

6 Decentrale selectie in opmars
Marieke Snippe
Adieu loting, welkom selectie aan de poort: ervaringen met 100% decentrale selectie en waar leerlingen op moeten letten bij aanmelding.

10 KORT NIEUWS
Fleur Winnen & Emmy Viezee-Fock
– Geef die kennis even door!
– Scholier ziet baankansen
– Nationale onderwijstentoonstelling
– Veel jonge vo-docenten
– Zij-instroombeurs voor pabo’ers
– Zelf voortouw nemen (rapport te downloaden op http://look.ou.nl)
– Stijgend succes mbo (www.mboraad.nl)
– Blind voor het onbekende
– Nieuw onderzoek naar excellentie: Toekenningen Programma Excellentie in het onderwijs 2012 (www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/nwop_8ypfld)
– Liefde, seks en relaties (www.lovebuzz.nl)
– Children’s University in Nederland (www.cedgroep.nl)
– Motivatiewaaier
– Omgaan met kindermishandeling (www.thenextpage.nl)
– Leermateriaal van de toekomst (http://stercollecties.wikiwijs.nl)

11 “Doorstroomcijfers behoren een criterium te zijn voor een goede school”
STELLING VAN DE MAAND

En de uitslag van de stelling van de vorige keer.

12 Op zoek naar de TL-leerling
Ron Frinks
Kunnen vo-scholen het primair onderwijs enige steun bieden bij het vaststellen van een advies voor het vervolgonderwijs?

14 Havo Žn vmbo in zes jaar
Marieke Snippe
Scholen vertellen over hun onconventionele pilots om leerlingen niet tussen havo-wal en vmbo-schip te laten vallen.

16 Juf of meester na het vwo, of toch niet?!
Gera Stuurwold
Academische lerarenopleiding pf pabo… Wat te keizen als je na het vwo ‘iets met kinderen en onderwijs’ wilt?

19 Selectie en fouten
LOOPBAANONTWIKKELINGEN
Tom Luken

20 Aan welk criterium voldoet een goede school?
Emmy Viezee-Fock
Peter Huwae (NVS-NVL) over de noodzaak om de eerste verantwoordelijkheid in het proces van LOB bij de vo-school te leggen.

23 Mijn inspiratiebron: Cherifa Hendriks vertelt
Gera Stuurwold
Regelmatig vertelt een professional over zijn of haar inspiratiebron bij het begeleiden van leerlingen.

24 Nieuwe Nederlanders vasthouden
Marjolein Eigenfeld
Nieuwe Nederlanders vallen relatief te veel uit op het mbo. Hoe kunnen we deze doelgroep beter vasthouden?

26 Omgaan met leerlingen met een beperking
Annette Abels
MEE Nederland begeleidt mensen met een beperking. Ook scholen kunnen er bij de komst van Passend Onderwijs gebruik van maken.

28 Leraar in hart en nieren
Jan Ruigrok
Ideaal en aangepast of helemaal jezelf? Een herziene versie van een oud boek zoekt de balans voor de docent.

31 Afstromers
COLUMN
Dirk Olsthoorn

32 MatriXmethode laat leerling op eigen manier leren
Ingrid Stoop
De MatriXmethode helpt de leerling bij het ordenen van informatie in zijn hoofd.

33 “Heb je dit helemaal uit je hoofd getekend? …”
CARTOON

Leen Baars

35 Jean School – mbo-opleiding
OPLEIDINGEN
Bij de Les besteedt maandelijks aandacht aan een opmerkelijke of gewijzigde opleiding. Steeds van een verschillend niveau en verschillende regio’s. Zinvol om nieuwe idee‘n op te doen, bij te blijven en vooral om uw leerlingen op de goede weg te krijgen.

37 Van nocebo naar placebo
ENERGIZER
Ivo Mijland

38 OM NAAR UIT TE ZIEN
Conferenties, cursussen & studiedagen
NVS-NVL Congres ‘Aansluiting gezocht!’
– Themadag ‘Het eerste gesprek’
– Oplossingsgericht werken op school
– LOB College Reeks ‘verdiepen en inspireren’
– Diversiteit en interculturele communicatie
– Dag van de Zorgcošrdinator
– Machomannetjes in school!