Bij de Les — Jrg. 7 (januari 2011) Nr. 1

5 Colofon

5 “Ieder nieuw jaar heeft zijn eigen uitdagingen. Ook 2011 zal bol staan van de creativiteit…”
REDACTIONEEL
Emmy Viezee-Fock (hoofdredacteur)

6 Leerbiografie moet een succesverhaal worden
Kars Veling
De prestaties van leerlingen worden vaak afgemeten aan het gemiddeld resultaat. Dat kan positief werken, maar er zitten ook negatieve kanten aan. Het is vooral belangrijk om leerlingen met zichzelf te vergelijken. Om dat in het oog te houden is het goed om consequent te letten op hun ‘leerbiografie’.

10 – 13 KORT NIEUWS
Emmy Viezee-Fock & Anne-Fleur Winnen
– Lager IQ, meer chronische aandoeningen
– Arrestatie door schoolopdracht
– Prijsvraag topwetenschappers
– Puberteitsremmers geven tijd en rust
– Meer leerwerktrajecten bij AH
– Zeer goed, geld terug
– Chatten over je problemen
– Grensoverschrijdende opleiding
– Docenten leren van games
– Ontevreden over stagevergoeding
– Grootverdieners
– Pak zelfvertrouwen schoolweigeraar aan
– Vinger opsteken werkt averechts
– Kabinet ondersteunt ondernemende scholen
– Meerderheid voor verbod op straattaal op school
– Stripboek over Europa
– Online defici‘ntiecursussen
– In 2011 al studeerboete
– Wangedrag ontrafeld
– Met APP op smartphone sociaal op stap
– Handreiking chronisch zieke leerlingen
Beterontleden.nl
Afstandsbediening houdt studenten bij de les
– Theorie Žn praktijk
Havo niet open voor vmbo’ers
– Blowende jongeren aan schandpaal
– Misbruik beurs uitwonenden
– Veld praat over klassieke talen
Meer aanmeldingen pabo
– Conferentie NEL BVE

14 Honoreren van buitenschools leren
Bram van den Hoogen
Een website bouwen voor een kennis, een verbouwing bij de sportclub of een nieuw huisstijl voor een lokaal bedrijf: veel leerlingen in het vmbo en het mbo zijn ook buiten school bezig met hun toekomstige vak. Vaak zijn dit freelance of pro deo-opdrachten waarmee ze veel ervaring opdoen, maar die niet meetellen in de beoordeling van de school. Bram van den Hoogen onderzoekt in dit artikel hoe het gratis platform Ugrade deze buitenschoolse leeropbrengsten in kaart kan brengen en kan valideren.

19 Leren nadenken
COLUMN LOOPBAANONTWIKKELINGEN
Tom Luken

20 Hogedrukpan van ervaringen
Marieke Snippe
Een tijdje naar het buitenland, in elke vwo-klas lopen wel leerlingen rond met die wens. Ze hoeven niet per se te wachten tot na de middelbare school. United World Colleges (UWC) biedt leerlingen de mogelijkheid om het vwo in het buitenland af te ronden met een internationaal Baccalaureaatdiploma.

22 Internationale nascholing is een lonende ervaring
Gera Stuurwold
Studenten en leerlingen hebben anno 2011 tal van mogelijkheden om over de grens te kijken. Minder gebruikelijk is dat docenten, decanen en leerlingbegeleiders voor hun werk buitenlandse inspiratie opdoen. Toch is er ondersteuning en subsidie beschikbaar voor internationale contacten en nascholing in het buitenland.

25 NVS-NVL studiedagen / Mannen kiezen voor auto’s en vrouwen voor mode
Tessa Leonhard
Verslag van bezoek aan het IVA (Instituut voor Autobranche & Management) en TMO (Hogeschool voor Modemanagement) op 11 november.

27 Dirigent hafabra
BEROEPEN EN BRANCHES
Emmy Viezee-Fock
Een interview met Niels Marchal die dirigent hafabra is.

28 Loopbaanleren als probleem
Frans Meijers, Marinka Kuijpers & Annemie Winters
In de afgelopen vijftien jaar kozen professionals binnen de studie- en beroepskeuzebegeleiding in toenemende mate voor een benadering waarin ‘zelfsturing’ meer centraal staat. De rol van de leerling zou daarin niet meer passief (informatieverwerkend) maar actief (lerend) zijn. Om tot werkelijke resultaten te komen moet er echter meer veranderen dan alleen inzichten.

30 De filmprojector van ‘ik’ en ‘jij’
Ivo Mijland
Om de relatie leerling-leraar (of leerlingbegeleider) in beeld te brengen, kun je heel goed de metafoor van een filmproces gebruiken. Hoe maak je een filmscript dat de ander motiveert om vanuit het opnamemateriaal te komen tot mooie, positieve filmbeelden?

35 Een zorgcošrdinator die bij de les blijft
COLUMN
Martenjan Poortinga

36 Bavardage, ofwel professioneel kletsen
Leen Baars
Informele conversatiemomenten, ook wel bekend onder kletsen, babbelen, koffieleuten, boompje opzetten, kwebbelen en keuvelen, zijn soms handig als weloverwogen vorm van leerlingbegeleiding.

37 “Zit je nu weer te kletsen met leerlingen..? Wanneer gaan we weer eens aan het werk?”

CARTOON
Leen Baars

41 Monteur steigerbouw
OPLEIDINGEN
Emmy Viezee-Fock
Bij de Les besteedt maandelijks aandacht aan een opmerkelijke of gewijzigde opleiding. Steeds van een verschillend niveau en uit verschillende regio’s. Zinvol om nieuwe idee‘n op te doen, bij te blijven en vooral om uw leerlingen op de goede weg te krijgen.

43 Hokjesgeest
ENERGIZER
Ivo Mijland
Een van de gevolgen van de Nederlandse verzuiling die in de vorige eeuw is ontstaan, is dat wij gewend zijn geraakt in ‘hokjes’ te denken. Ook op school is er vaak sprake van hokjesgeest die het leren in de weg kan staan. Hoe ga je daarmee om?.

44 OM NAAR UIT TE ZIEN
Conferenties, cursussen & studiedagen
– Bijeenkomsten ‘Stimulering LOB’
– Conferentie NEL BVE ‘Van theorie naar toepasbaarheid’
– Not 2011
– NVS-NVL Speeddate sessies
– Sociaal (on)vaardig!
– Voor elke (beginnende) mentor
– Inspiratiemiddag Levenverrijkend Onderwijs
– Begeleiding bij overlijden en echtscheiding
– Verdieping voor sociale vaardigheids-, faalangst- en examenvreestrainers
– Help: een depressieve leerling!
– Zichtbaar zorg cošrdineren
– Peerbuddy’s
– Stop pesten effectief en zonder straf
– Contactpersoon seksuele intimidatie, agressie, geweld en discriminatie: een vak apart!