Bij de Les — Jrg. 5 (november 2009) Nr. 9

5 REDACTIONEEL
Emmy Fock (hoofdredacteur)
“Leerplicht tot je achttiende. Nog twee jaar spijbelen”, staat op de Loesje-kalender…

6 Let op jonge spijbelaar
RenŽ Veenstra
Kinderen die een zwakke sociale binding hebben met hun ouders en leraren, lopen grotere kans om te gaan spijbelen, toont een onderzoek van RenŽ Veenstra aan. Een mentor zou uitkomst kunnen bieden.

10 – 13 KORT NIEUWS
Emmy Fock
– Pleidooi voor decentrale selectie
– Inschrijven mag langer
– Saoedische universiteit en vrouwen
– Grote belangstelling pilot studiekeuzegesprekken
– Meer su•cide onder jongeren
– Pabostudenten komen moeilijk aan goede baan
– Brabant heeft vacatures
– Amerikaanse scholen zoeken leraren
– Duidelijker eisen doorstroom vmbo
-Vmbo’ers tevreden over opleiding
– Orde houden in het vmbo
– Onrechtvaardigheid, groepsdreiging en onzekerheid
– Handen omhoog, kluisje open!
– Zelfverzekerde Leraar van het Jaar
– LAKS over rekenen en taal
Digitale scheurkalenders
– Scholen dichten ‘spijbelgat’ over de grens
– Weinig vragen over seks
– Verbetering lerarenexamens
– En dan dit nog…

14 Study abroad voor vo-scholieren
Len Bunte
Leerlingen in het vo die in het buitenland willen studeren, zullen in de meeste gevallen de decaan raadplegen. Welke bemiddelende instanties zijn er in Nederland? En welke studiemogelijkheden zijn er in het buitenland?

17 Europass: Laat zien wat je kunt
Zoekt een leerling in het buitenland een baan of wil een leerling buiten Nederland studeren of stage lopen, dan is het belangrijk dat aan werkgevers en scholen duidelijk gemaakt kan worden over welke kennis en competenties hij/zij beschikt. Europass helpt leerlingen hierbij door dit vast te leggen in herkenbare Europese documenten.

18 Lob in het PTA
Teus Beijer
Loopbaanori‘ntatie en –begeleiding in het Programma van Toetsing en Afsluiting. Iedere decaan is ervan overtuigd dat elke vmbo-leerling voldoende tijd moet besteden aan lob. Teus Beijer zet uiteen hoe het pta een uitstekend instrument kan zijn om dit dwingend op te leggen.

20 Imago btaopleidingen / Science is niet saai
Bart van de Laar, Renske de Jonge & Ingeborg Veldman
’s Nachts naar de universiteit om sterren te kijken, speeddaten met wetenschappers, of onder het genot van een wijntje discussi‘ren in het kenniscafŽ. Dat is het nieuwe leren, een broodnodige nieuwe benadering om scholieren te verleiden voor de wereld van bta/techniek. Kijk ook op betamentality.nl

23 Assistente orthodontie is een beroep voor technische doeners
BEROEPEN EN BRANCHES
Emmy Fock
Voor heel wat kinderen is ortho-assistente een vertrouwd gezicht. In veel orthodontiepraktijken is zij degene die een belangrijk deel van de behandelingen zelfstandig uitvoert. Een beroep waarin voldoende emplooi is.

24 Tien jaar vmbo. En nu?
Harry Grimmius
Het vmbo in 2019. De commissie Dijsselbloem trok de conclusie al: het vmbo is de meest succesvolle onderwijsvernieuwing van de laatste decennia, als je het langs de meetlat van de vernieuwingen legt. Waar gat dat vmbo de komende 10 jaar naar toe? Verschillenden mensen die ieder op hun eigen manier te maken hebben met het vmbo reageren ook op hun eigen manier op tien jaar vmbo: de visionair, de mensen uit de praktijk en de onderzoekers.

25 Stellingen over 10 jaar vmbo
Anne-Fleur Winnen

26 Tien jaar vmbo legt basis om verder te bouwen
RenŽe van Schoonhoven & Frank Studulski
In ŽŽn decennium heeft het vmbo zich duidelijk op de kaart gezet. Er zijn centrale examens gekomen. Scholen hebben ingezet op innovatie van het onderwijs en er is breed besef ontstaan van het belang van loopbaanori‘ntatie en – begeleiding (lob). Leerlingen zijn er met de komst van het vmbo op vooruit gegaan. Tegelijkertijd bestaan er voor de toekomst nog dilemma’s die om antwoorden vragen.

28 Echt werken, echt leren
Truda Zijp
Bijna alle scholieren hebben bijbaantjes. Ze verdienen wat en werken in een echt bedrijf. Mbo’ers doen tijdens hun opleiding ervaring op door stages en oefensituaties op hun school. Maar dat is nooit echt. Onderzoek toont aan dat veel mensen het meest effectief leren in de praktijk.

31 SchoolreŸnie
COLUMN
Hugo van Gendt

32 Schoolpedagoog neemt keuzetests af
SCHOOLBEGELEIDING IN HET BUITENLAND
*
Anneke Hesp
Keuzebegeleiding in Polen is een van de verantwoordelijkheden van de schoolpedagoog. Iedere school heeft zo iemand in dienst. Beata Piskor-Swierad werkt aan de Stanislaw Wyspianski gimnazjum in Jelenia Gora. Ze begon er negen jaar geleden na een universitaire studie pedagogiek.
* Dit schooljaar publiceert Bij de Les een serie artikelen over Europese keuzebegeleiding. Daarin komen vijf Europeanen aan het woord die leerlingen op weg helpen bij studie- en beroepskeuze.

35 Vragen aan de jonge mantelzorger
Jolanda Elferink & Ina Wilbrink
Jonge mantelzorgers lopen niet met hun zorgen te koop. In zes van de tien gevallen zijn ze op school niet bekend, zo bleek uit een eerder artikel van JosŽ Baars-Blom. Vroegherkenning kan voorkomen dat ze zelf blijvende schade oplopen. Leerlingbegeleiders en zorg cošrdinatoren vervullen daarbij een sleutelrol.

36 Aanschuifgedrag stimuleren
Gerrit Witteveen
De zorgcošrdinator van de Christelijke Scholengemeenschap Veenendaal heeft zijn twijfels over ŽŽn loket voor alle hulpvragen: `We moeten we moeten geen afschuifgedrag, maar aanschuifgedrag stimuleren.’

37 Onderwijs Servicecentrum
CARTOON
Leen Baars
“Is dit het afschuifloket..?”

41 Vitaliteitsmanagement & Toerisme
OPLEIDINGEN
Len Bunte
Bij de Les besteedt maandelijks aandacht aan een opmerkelijke of gewijzigde opleiding. Steeds van een verschillend niveau en uit verschillende regio’s.

43 Energie voor mentor en klas
ENERGIZER
Ivo Mijland
De jeugd van tegenwoordig heeft geen manieren…? Deze mentorles ga je terug naar jouw jeugd van destijds…

44
Om naar uit te zien
Conferenties, cursussen & studiedagen
– De dag van de zorgcošrdinator
– Hoe motiveer ik mijn leerlingen? [BIO 1, 2, 6 en 7]
– Ik als begeleider en leider [BIO: 1, 5, 6 en 7]
– Middagsymposium ‘Crisibegeleiding in school’
– Pedagogisch overmeesteren
– Synergetisch leidinggeven

45 NVS-NVL trainingen en studiedagen