Bij de Les — Jrg. 5 (mei 2009) Nr. 5

5 REDACTIONEEL
Anneke Hesp
“Kom werken in de haven. Vioolkisten en surfboards. ….”

6 Love Limits maakt meiden weerbaar
Gertjan de Jong
Meiden die eigenlijk niet weten wat ze zlf willen, vormen een makkelijke prooi. Love Limits moet risicomeiden weerbaar maken.

10 – 13 KORT NIEUWS
– Examenkandidatendag 2009
– Inspectie bezorgd over particuliere scholen
– Duitse naamvallen via YouTube
– Kiezen is moeilijk
– Stageplekken in sportsector
– Actueel voor leerlingbegeleiders
– Playing for Success
– Bewindvoerder voor zwakke scholen
– Vmbo’ers redactie schoolkrant
– Vlaamse ouders schaduwen kinderen
– Oudste student
– Energie voor mentorles
– Rendement en reputatie
– Onderzoek naar ‘puberschool’
– Skyline
– Gaming verovert het onderwijs
– Wikiwijs in 2010 van start
– Leraar in half jaar
– Bindend studie advies
– Wapenen tegen seksualisering
– Arbeidsvreugde daalt bij bijna helft leraren
– Niet terug van vakantie
– Lonen onderwijs
– Eisen vmbo hoger
– Bachelor?

14 Breed ori‘nteren in tussenjaar
Gera Stuurwold
Voor wie nog niet toe is aan een studiekeuze is het ori‘ntatiejaar een uitkomst. Gera Stuurwold sprak met ervaringsdeskundigen over een ‘gap year’.

17 Jan Adriaan
COLUMN
Hugo van Gendt

18 Jonge mantelzorgers komen tekort
JosŽ Baars-Blom
In de klas en onder vrienden praat je liever over wat hot is dan rot is. Maar bijna de helft van de jonge mantelzorgers kampt met psychosociale problemen.

20 Praten met in plaats van over leerlingen
Aveline Dijkman
Praktijkschool Accent in Capelle aan de IJssel ziet het belang van coachen van leerlingen. Er is structureel aandacht voor. Wel zoekt ook deze school nog naar de perfecte vorm van deze aanpak.

24 Wanneer verwijder je een leerling uit de les?
Peter Teitler
De reactie van een docent op een overtreding moet afhangen van de aard van de overtreding. Daarbij is het handig om onderscheid te maken tussen soorten overtredingen en die koppelen aan een sanctie. Dat maakt de reactie van een docent voor leerlingen meer voorspelbaar en leidt tot minder onrust en snellere acceptatie.

27 Channelpromotor is ogen en oren van organisatie
BEROEPEN EN BRANCHES
Emmy Fock
Vanuit de opleiding hbo-communicatie kun je in veel functies terecht komen die moeilijk te omschrijven zijn. EŽn daarvan is channelpromotor. Paulien Viezee vertelt over haar job in de klantgerichte sales.

28 Kaderlycea, beroepslycea en beroepscolleges
Fred Carduck, Marinka Kuijpers
Aansluiting vmbo-mbo. Door samenwerken en fusies komen roc’s en vmbo-scholen in Amsterdam dichter bij het ideaal van de rimpelloze doorstroom. De inrichting van het onderwijs krijgt vorm in drie nieuwe begrippen; kaderlycea, beroepslycea en beroepscolleges.

31 Meisje vermoedt dat haar vriendin zwanger is
KORRELATIE

32 Vmbo-mbo-brug alleen voor meisjes
Carolien de Neeve
Ori‘ntatie voor meisjes op beroepen in de techniek en ict verloopt niet goed in gemengde groepen. Carolien de Neeve schrijft daarom over de vmbo-mbo-brug die alleen voor meisjes is.

34 Onzekerheid rond kindermishandeling
Anneke Hesp
‘Zie ik het wel goed? Ik ga niemand beschuldigen als ik het niet zeker weet.’ Veel docenten zijn onzeker als het gaat om het signaleren van kindermishandeling. De ene gaat met zijn waarneming naar een collega, de ander belt een advies- en meldpunt.

35
KORT NIEUWS
– Digit@@ltjes

36 Spiraal bestrijdt examenvrees
Leen Baars
Examen doen is een situatie vol stress. Er zijn verschillende manieren die kunnen helpen om de angsten terug te brengen tot re‘le proporties. Over rillers, gedachtes die helpen en DOEN-kaartjes.

37 Dat mijn cijfers zo laag zijn heeft niets te maken met de dood van opa…..

CARTOON
Leen Baars

41 Liberal Arts jaar – een universitair basisjaar (gap year) voor gemotiveerde studenten
OPLEIDINGEN
Anneke Hesp
Wat adviseer je leerlingen met een brede belangstelling, die nog twijfelen over hun studiekeuze of na het vwo (of ib) niet meteen aan de studie van hun keuze kunnen beginnen? Die iets interessants willen doen, waardoor zij zich ontwikkelen en een voorsprong hebben als zij straks beginnen aan de universiteit?

43 Kindermishandeling

ENERGIZER
Ivo Mijland
Neem fragmenten mee uit het boek ‘Wij hebben levenslang’ van Dani‘lle Vogels, zie eventueel lesbrief Wij hebben levenslang op www.voorelkementor.nl. Regel een collega die je bij heftige emoties kan bijstaan. Maak daar goede afspraken over. Zorg dat je goed let op de leerlingen. Kijk tijdens deze les voortdurend rond of er opvallen gedrag is zoals ineenduiken van een leerling of heftige emoties.

44 Om naar uit te zien
Conferenties, cursussen & studiedagen
– Sociale vaardigheden
– Passend onderwijs
– Je mentorklas een positieve groep?
– Pubertijd, puber anno 2009
– Pedagogische adviezen voor speciale kinderen
– Studiemiddag Digitale leerlingbegeleiding
– Dag van de Stage 2009
– NVS-NVL