Bij de Les — Jrg. 5 (juni 2009) Nr. 6

5 REDACTIONEEL
Anneke Hesp (hoofdredacteur)
“De recessie slaat hard toe. Ik loop toevallig tegen Arjen aan. Mijn ex-leerling deed ….”

6 Hoe digitale hulpverlening werkt
Dirk van der Wulp
Voor hulpverlening is een relatie nodig. Ook voor digitale hulpverlening, als je wilt dat het werkt. Overwegingen en onderzoeksresultaten door Dirk van der Wulp.

10 Brede kennis maakt NVS-NVL tot toonaangevende organisatie
Emmy Fock
Twee jaar is het huidige algemeen bestuur van NVS-NVL nu onderweg. Voorzitter Roel van Asselt vertelt Emmy Fock over de stand van zaken en de plannen voor de toekomst.

12 – 13
KORT NIEUWS
– Telfouten schoolverlaters
– Ritalin
– Anticyclisch
– Reflectie aan de poort
– Rectificatie
– Nederlandse en Vlaamse diploma’s
– Allochtone vmbo’ers door naar havo
– Geen invloed recessie op studiekeuze jongeren
– Blinde leerling redt havo in vijf jaar
– Praktijklokalen goed
– Ministerie wil jongeren langer op mbo houden

14 Pestweb nieuwe stijl
Gera Stuurwold
Meer dan ŽŽn op de vijf leerlingen wordt digitaal gepest, via internet of mobiele telefoon. Gera Stuurwold sprak met Pestweb. Het landelijk kenniscentrum pesten geeft op een vernieuwde website informatie en tips over pesten en de aanpak er van.

17 Zorgcošrdinator moet professional zijn
Martin Broekema, Chris Eelman, Jenny Looman
De eisen die de overheid stelt in het kader van Passend Onderwijs zijn bijna niet meer te vervullen door een docent met taken. Daarom hebben bijna alle scholen al een zorgcošrdinator. Een professionele post-hbo-opleiding hoort daarbij.

18 Maatschappelijke stage en ouders
Petra Lotterman
Bij de maatschappelijke stage zijn verschillende partijen betrokken: de leerlingen, de stagebieder, de school, soms de vrijwilligerscentrale of stagemakelaar. Daarnaast spelen ouders een substanti‘le rol, die soms over het hoofd gezien wordt. Er zijn een aantal mogelijkheden om ouders te betrekken bij de maatschappelijke stage, maar ook mogelijke knelpunten. Door hier alert op te zijn, voorkomt u wrijving en kweekt u begrip.

20 Buddy-systeem kost nauwelijks extra inspanning
Marinka Kuijpers & Petra Bartels
Aansluiting vmbo-mbo. Dit is het laatste artikel dit schooljaar in de serie rond negen experimenten van de kenniskring ‘doorlopende leerlijnen’. Vormgevers van de experimenten zijn het Alfa College, de Purmerendse Scholengemeenschap, Amarantis Onderwijsgroep, ROC Eindhoven, ZPC Rotterdam, CVO ZW Frys-lan, ROC ASA, AOC Oost en Aeres Groep.

22 Gamers zijn geen losers
Ivo Mijland
Gamen en internet zijn vaak niet het startpunt van problemen. Er is een lang traject van prikkelingen op het net nodig voordat een tiener in de valkuil van verslaving stapt. Ivo Mijland bespreekt het probleem van gameverslaving.

24 Jongen voelt zich alleen na scheiding ouders

KORRELATIE

25 College Caroussel
Marieke Snippe
Jaarlijks organiseert de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) de College Caroussel, een voorlichtingsactiviteit waarbij leerlingen kennismaken met de universiteit. Gekoppeld aan hun profiel krijgen leerlingen een dagprogramma aangeboden rond verschillende facetten van het studeren. Dit evenement past goed binnen het LOB-programma van het Augustinuscollege in Groningen, waar de auteur werkt als decaan.

26 Laat jij jezelf coachen?!
Aveline Dijkman
Scholen die coachingsgesprekken willen gaan houden met individuele leerlingen moeten eerst helder krijgen wat coaching nou eigenlijk is. De ene docent denkt aan de voetbalcoach, de ander juist niet. Bovendien is het van belang dat de school zich tegelijkertijd afvraagt wat men met coaching zou willen bereiken. Openheid, helderheid hierover naar elkaar in het team is essentieel bij de invoering.

28 Examentijd
Monie Weiss
Het is zover. een aantal cursisten van mijn NT2-groep gaat binnenkort Staatsexamen doen. V——r de zomervakantie moeten ze op. De zenuwen gieren door hun lijf, de spanning loopt op. Het trieste is dat ik nu al weet dat een aanzienlijk deel van het het niet zal halen. Hoe kan dat nou?

29
KORT NIEUWS
– Digit@@ltjes

30 Leven zonder laagje tefal
Leen Baars
‘Het lijkt wel of mijn afstandsbediening het niet doet en ik alle kanalen tegelijk beleef. Ik kan er niet meer eentje uitkiezen.’ Zo drukt een hoogsensitieve leerling zich uit over zijn belevingen. In iedere klas zitten er gemiddeld vijf. Hoe kan een docent daarmee omgaan?

31 “Die $#@GRR.. school kan de k*#># krijgen… hoogsensitief.. onzin!”

CARTOON
Leen Baars

34 Leerwerkafdeling voor de zorg
OPLEIDINGEN
Anneke Hesp
Bij de Les besteedt maandelijks aandacht aan een opmerkelijke of gewijzigde opleiding. Steeds van een verschillend niveau en uit verschillende regio’s.

35 Gamers in de klas

ENERGIZER
Ivo Mijland
Ruim 50% van de jongeren speelt wel eens een game op internet en/of op een spelcomputer. 1 op 3 van de jongeren doet bovendien mee in online games waar je met meerdere spelers tegelijk aan het werk bent. In deze les ga je kennismaken met dit onderdeel uit die leefwereld. Een wereld die World of Warcraft (wereldwijd 11 miljoen spelers), Call of Duty (online oorlogsspel) en Online Soccer Manager (manager worden van je eigen voetbalclub) genoemd wordt. Welkom in de virtuele wereld van gnomes, orcs en trolls.


36 Om naar uit te zien
Conferenties, cursussen & studiedagen
– Seksuele intimidatie, agressie, geweld en discriminatie
– Persoonsgerichte counselling
– Provocatieve coaching
– Faalangst en ouders: samen trainen
– Stop pesten effectief en zonder straf (BIO 1 en 2)
– NVS-NVL