Bij de les — Jrg. 16 (september 2019) nr. 1

Thema : falen

06 Faalplezier
Maarten Willms
Vallen en opstaan. Fouten maken moet. Dit zijn de clichés die leerlingen vaak om hun oren geslingerd krijgen. Maar ondersteunen docenten, mentoren en andere begeleiders de leerlingen voldoende met fouten maken? En hoe krijg je eigenlijk faalplezier? Maarten Willms legt uit.

14 Faalangst
Marjolein van Breda
In dit artikel twee interviews over faalangst. In het eerste interview vertelt een trainer over wat faalangst is en wat kan helpen. Daarna vertelt een leerling hoe zij in de praktijk leerde omgaan met faalangst.

18 De school als veilig oefenterrein
Marjo Crombach
Faalangst kent vele bronnen. Hoewel geen enkele ouder of opvoeder zijn kind opzettelijk of bewust faalangstig maakt, speelt de opvoeding een grote rol. Iedereen heeft wel eens last van faalangst, al zijn we niet altijd bereid dat toe te geven.

23 Briljant mislukken hoort bij de les
Paul Iske
Je hebt het universele recht om briljant te mislukken. Auteur Paul Iske, aangesloten bij het Instituut voor Briljante Mislukkingen, betoogt dat je grandioos moet falen in het onderwijs om verder te komen.

28 Perfectionisme onder leerlingen
Ard Nieuwenbroek
Faalangst komt vaak voort uit perfectionistisch zijn. En perfectionisme, zo blijkt uit onderzoek, neemt toe onder leerlingen. Ard Nieuwenbroek wijdt erover uit en geeft tips.

De onderwijsblunders van de redactie:

13 De blunder van Truda : het telefoongesprek

17 De blunder van Leo : de huilende leerling

22 De blunder van Marjolein: nieuw voor de klas

30 De blunder van Yvonne : leren klokkijken

27 De blunder van Christel : de beugel

En verder:

10 Redouan ‘Redo’ Ait Chitt : spreker en danser die je in beweging brengt
Pim Wijers
Op de Dag voor de Leerlingondersteuning is Redouan ‘Redo’ Ait Chitt een van de twee sprekers. Spreker? Danser! In een combinatie van een inspirerend levensverhaal én een dansuitvoering, zal deze energieke twintiger je ervan overtuigen dat alles mogelijk is

20 Mentor van de maand
Ex vwo-leerling Julia Witbaard nomineerde haar mentor Eva van der Laan : ‘Ze is rustig en begripvol. Je merkt dat ze je echt wil helpen.’

31 Onbenutte talenten gebruiken, versleten gewoontes loslaten en betere keuzes maken
Margie van de Kerkhof en Marlies Mulder
Trainers Margie van de Kerkhof en Marlies Mulder delen ervaringen die ze opdeden tijdens het geven van hun training ‘Sta voor je keuze als begeleider’, waarin ze met de deelnemers werken aan werkdruk en positionering. Aan het eind geven ze tips over hoe je zelf tot betere keuzes kunt komen.

34 Bij de Les Boekenrubriek : Krachtig Vakmanschap
Marianne Koot
Redacteur Marianne Koot bespreekt het boek Krachtig Vakmanschap van Ageeth Nijboer, aan de hand van zes kernwaarden die in het boek centraal staan.

36 Kort Nieuws

39 Promo Bij de Les