Bij de les — Jrg. 16 (oktober 2019) nr. 2

Thema : Personal Touch

10 Studie- en beroepskeuzebegeleiding bij jongeren met autisme
Theo Grevers
Theo Grevers is beroepskeuzeadviseur en leerde in de praktijk jongeren met autisme te begeleiden bij hun studie- en beroepskeuze. ‘Ik kan er inmiddels een boek over schrijven’, aldus Grevers.

12 Is het wel evidence based?
Ivo Mijland
De roep om Evidence Based Proof (EBP) te werken is de laatste jaren groeiend. Het is natuurlijk belangrijk dat we niet aanmodderen, maar moeten we ons steeds maar afvragen of iets wel EBP is als het werkt? Soms werkt iets gewoon. Omdat je de goede dingen doet. Zonder dat je er de vinger op kunt leggen.

15 Loopbaanleren en oplossingsgericht werken
Judith Klerks en Marinka Kuijpers
Oplossingsgericht werken vergt inzicht, ook tijdens het voeren van loopbaangesprekken. Geef je de leerling voldoende ruimte en richting tijdens zo’n gesprek? En wat als je met een faalangstige leerling te maken hebt?

20 Mentor van de maand
Marloes Musters was al jong docent én mentor. Eerstegraads docent Nederlands, geboren voor het onderwijs. Ze was 22 toen ze in het onderwijs begon. Inmiddels is dit alweer haar tiende schooljaar!

26 Career counsellor op een internationale school
Christel Isphording
Susanne Eijsbouts is decaan – of eigenlijk career counsellor –  op de internationale school in Eindhoven. Hoe geef je LOB vorm op een school waar de leerlingen na hun diploma zeer waarschijnlijk uitvliegen naar het buitenland?

30 Jong Talentenspel tegen schooluitval
Kees M. Paling
ROC Mondriaan Den Haag gebruikt het ‘Jong Talentenspel’ bij het voorkomen van vroegtijdig schoolverlaten. Een aantal decanen, docenten en ‘pluscoaches’ van deze instelling werden opgeleid voor het gebruik van het spel, dat zij nu met succes inzetten bij de begeleiding van studenten.

Buiten het thema :

06 Help! Mijn kind moet naar het vmbo!
Marjolein van Breda-Souman
Marjolein van Breda-Souman ziet als zorgcoördinator op het vmbo de teleurstelling in de ogen van ouders, wanneer ze intakegesprekken met ze voert. ‘Mijn kind moet naar het vmbo’ spreken ze uit alsof er een doodvonnis over hun nageslacht is uitgesproken. Tijd om die ouders eens flink wakker te schudden!

18 Van de opleiding HRM naar het  decanaat
Yvonne Mulders
De meeste studenten die de studie HRM volgen, kiezen voor een stage of baan in het bedrijfsleven. Pleun Schoonus wil het anders doen. Zij is stagiaire bij het decanaat op het Reeshof College in Tilburg. Een stage waar zij het begeleidingstraject met jongeren een ideale leersituatie vindt.

23 Kansenongelijkheid tegengaan met techniek
Pim Wijers
Waarom stoppen met techniek in de techniekles? Waarom techniek niet integreren in – we noemen maar wat – de lessen Latijn? Biologie? Gym? Aan het woord is Suzanne Algra, initiator van de Maakotheek. Met dit bedrijf heeft ze de sociale missie om techniek de hele school in te krijgen.

34 Bij de Les Boekenrubriek
Willem Gebuis
Ivo Mijland geeft met zijn boek ‘Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker’ een aantal handreikingen voor hoe je als docent je rol kunt uitbouwen, zodat jijzelf en je leerlingen de lessen leuker gaan vinden. En, let wel, zonder dat dat ten koste gaat van de inhoud!

En verder :

03 Colofon / Redactioneel
29 Column van Sabrina Blom
36 Kort nieuws
39 Promo Bij de Les