Bij de les — Jrg. 14 (oktober 2017) nr. 2

Thema: beroepen

06 Hoe bereiden we ons voor op de toekomst?
Leo Molenaar
Omdat jongeren die nu een studie gaan kiezen pas op zijn vroegst over drie jaar (maar meestal veel later) de arbeidsmarkt opstromen, is een blik in de toekomst nodig en die heeft de neiging weleens wispelturig te zijn.

10 Wie gaat het maken in de bouw en infra?
Bouwend Nederland
De bouw is belangrijk in ons dagelijks leven én voor de toekomst. Toch kiezen minder jongeren voor een bouwopleiding, waardoor er een tekort aan vakmensen ontstaat.

13 Stress de baas
Annemiek Jonker
‘Ik wil dat ik rustiger blijft en dat ik weet wat ik wil doen.’ ‘Ik wil beter leren omgaan met stress en dan vooral vlak voor een toets.’ Dat gaven leerlingen van vo school De Werkplaats in Bilthoven afgelopen januari aan bij de start van hun deelname aan de training ‘Omgaan met jezelf.’

16 Maatschappelijke revoluties en onderwijs
Christel Isphording
Jirn Stolze programmamaker, innovatiedeskundige en dagvoorzitter. Op het congres ‘Leraren maken het verschil’ sprak hij over de revoluties van de 21e eeuw: kunstmatige intelligentie en synthetische biologie. Wat betekent dat voor onze kinderen en voor het onderwijs?

26 Studeren in de Maritieme Sector
Pim Wijers
Een interview met Astrid Kee, die onder meer voorzitter is van de Human Capital Council van Nederland Maritiem Land, de netwerkorganisatie van de maritieme sector. Hoe stoomt de sector studenten klaar voor het werk van de toekomst?

34 Opleiden voor de banen die nog niet bestaan
Jos Fluitsma
Petra Biemans, lector HRM & Persoonlijk Ondernemerschap van Hogeschool Inholland, en Ellen Sjoer, lector Duurzame Talentontwikkeling van de Haagse Hogeschool, deden onderzoek naar de beroepen van straks. Ze vroegen beroepsbeoefenaars wat volgens hen verandert op de werkplek.

Buiten het thema:

10 Meer aandacht voor studievaardigheden is noodzakelijk
Leo Molenaar
In het voortgezet onderwijs zou meer aandacht moeten komen voor studievaardigheden. Te vaak wordt er vanuit gegaan dat leerlingen wel weten hoe ze dat aan moeten pakken. Ter ondersteuning is er nu voor leerlingbegeleiders het ‘Handboek leren leren’.

20 Hoe wil jij jezelf professionaliseren?
Elke editie van Bij de Les het nieuwste aanbod van de NVS-NVL Academie, het opleidingsinstituut van de NVS-NVL. Zonder winstoogmerk zetten wij ons in voor jou professionalisering.

24 Hoe creëer je een brug tussen vo en ho?
Leo Molenaar
Elke havo- en vwo-school heeft met profielwerkstukken te maken. Je kunt het zien als een stap in het studiekeuzeproces, maar ook als een goede brug naar een studie in het hoger onderwijs.

32 Introductie: twee nieuwe beleidsmedewerkers
Truda Zijp en Pim Wijers
Marc Drenth en Elzeline Bergisch zijn onze nieuwe beleidsmedewerkers LOB havo-vwo en Leerlingondersteuning. Wij stellen deze aanspreekpunt aan je voor.

37 Boekrecensie
Marieke van der Ree
Deze editie bespreekt Marieke van der Ree ‘De preventiepiramide’ van Johan Deklerck. Dit boek gaat diepergravend in op preventie van probleemgedrag. De kraan dichtdraaien is effectiever dan dweilen. Hoe doe je dat?

En verder:

03 Colofon/Redactioneel
29 Column door Christel Isphording
30 Kort nieuws