Bij de les — Jrg. 14 (april 2018) nr. 7

Thema: Persoonlijke ontwikkeling

06 Liefde van twee kanten
Marinus Schouten
Marinus Schouten van Stichting School & Veiligheid vertelt in dit artikel over hoe je als zorgcoördinator voor een veilige sfeer kan zorgen op school, wanneer het gaat om lhbt-leerlingen, leerlingen die twijfelen en leerlingen die nog uit de kast moeten komen.

12 Van een fixed-mentaliteit naar een groei-mentaliteit
Sandra van Aalderen
Sandra van Aalderen onderzocht in hoeverre het zelfbeeld van leerlingen over hun eigen ontwikkelmogelijkheden invloed heeft op hun studiekeuzeprocessen en of de leermentaliteit van leerlingen beïnvloedbaar is.

18 Ieder kind in Nederland dezelfde kansen
Leo Molenaar
De meeste mensen kennen JINC van de sollicitatietrainingen of ‘Baas van Morgen’, waarin leerlingen een dag CEO of directeur mogen zijn. Minder bekend is dat JINC een leerlijn heeft met acht verschillende projecten, voor kinderen van acht tot zestien jaar. Hoog tijd om daar eens op in te zoomen.

20 GO Europe: Een geslaagd tussenjaar met steun uit Europa
Marlou Saris
Het aantal jongeren dat voor een tussenjaar kiest groeit. Even een jaartje niet naar school, maar nieuwe vaardigheden opdoen, zonder huiswerk of examens aan je hoofd. Dat kan in Nederland én in het buitenland. Zo’n tussenjaar is waardevol, maar welke mogelijkheden zijn er?

32 Het leven is een rommeltje
Leo Molenaar
Een persoonlijke relaas van onze redacteur Leo Molenaar, die aan de hand van de praktijk pleit voor falen: ‘Het leven is nu eenmaal rommelig en het besef dat dit niet alleen bij jou zo is, kan je soms net even vooruithelpen.

Buiten het thema:

10 50 edities Kinderbijslag tot en met Studiefinanciering
Pim Wijers
De jaarlijkse Kinderbijslag tot en met Studiefinanciering krijgen leden van de vereniging bij deze editie van Bij de Les gratis meegestuurd. Editie 50! Maar wie maakt ‘m eigenlijk? En van wie komt het idee oorspronkelijk?

15 Fijn dat u klaagt!
Ivo Mijland
Klagende ouders zijn ergens ontevreden of verdrietig over. De intentie is daarbij vrijwel altijd goed. Er is geen ouder die hoopt dat klagen op school tot verslechtering van de omstandigheden leidt. Ivo Mijland schetst hoe je de behoefte onderzoekt die achter elke klacht schuilgaat.

30 Boekrecensie: Vergeten, kwijt en afgeleid
Martine Kleingeld
Martine Kleingeld duikt in het boek ‘Vergeten, kwijt en afgeleid’ dat beschrijft waarom kinderen soms gebrekkige executieve functies hebben en hoe je daar in de praktijk mee om kan gaan.

En verder:

03 Colofon / Redactioneel
23 Column door Marcel Groeneweg
34 Kort nieuws
37 Estafetterubriek door Bouke Spigt
38 Agenda NVS-NVL Academie
39 Promo Bij de Les