Bij de les — Jrg. 12 (maart 2016) nr. 3

Thema: Motivatie

03 Colofon / Redactioneel

06 125.000 banen voor arbeidsgehandicapten
Leo Molenaar
Twee voorbeelden van hoe arbeidsgehandicapten gemotiveerd en succesvol binnen een onderwijsfunctie aan de slag zijn gegaan.

10 Kort nieuws

12 De 12 beste tips om hardwerkende, gemotiveerde en betrokken studenten te krijgen
Peter Loonen
Welke vragen leven er in het beroepsonderwijs? Peter van Loonen, directeur van Onderwijs Advies Bureau Dekkers gaf, verschaft geeft praktische tips.

15 Associate degree op zijn Rotterdams
Astrid van de Kerkhof
Hogeschool Rotterdam heeft haar Associate degrees op een bijzondere manier georganiseerd. Dat blijkt een succes en een voorbeeld voor andere hogescholen. Een Ad-student, studieloopbaanbegeleider van het mbo en hogeschool-adviseur kwaliteitszorg vertellen waarom.

18 Het belang van netwerken, ook voor jongeren
Miriam Notten
Ing. Miriam Notten betoogt hoe jongeren hun reeds bestaande en nog uit te breiden netwerk kunnen inzetten voor studie- en profielkeuze.

20 Wat Nederlandse universiteiten organiseren voor excellente scholieren
Leo Molenaar
Excellente scholieren staan de laatste jaren steeds meer in de belangstelling. Weg met de Nederlandse zesjescultuur! Een overzicht van samenwerkingen tussen het vo en wo en de mogelijkheden voor excellente scholieren die nu al verder kijken dan hun diploma.

23 Column door Christel Isphording

25 Wat drijft jou?
Carine Vos
Als docent of mentor voer je regelmatig gesprekken met je leerlingen. In die gesprekken heb je ook met jezelf te maken. Wat neem jij daarin voor bagage mee? Wat zijn je eigen normen en waarden en hoe zorg je ervoor dat je die niet op je leerling projecteert?

26 Cartoon door Leen Baars

28 Pas op met aanspreekpuntenhutspot
Anke Visser
Docente, leerlingbegeleider en coach Anke Visser pleit voor betere segmentatie in zorgfuncties op school.

30 ‘Als je schulden hebt, dan ben je dom’
Lonneke Laurant
Op 16 maart speelde toneelgroep PlayBack de première van NU: een voorstelling over geld en geluk, speciaal voor het mbo-onderwijs. Een interview met artistiek directeur Kim Zonneveld: ‘Jongeren leven in een wereld waarin veel geld hebben gewoon lijkt en veel uitgeven norm is.’

33 Energizer door Ivo Mijland

34 Hoe motiveer je leerlingen voor LOB?
Guus Meijer
Het activeren van leerlingen voor LOB blijft een lastige taak. Leerlingen ervaren het vaak als abstract en blijken moeilijk te motiveren. Gamification kan helpen om leerlingen aan de slag te krijgen.

36 De inspiratiebron van Rob van Laere

38 om naar uit te zien