Bij de les — jrg. 12 (juni 2016) nr. 5

Thema: Vanuit de leerling
06 Straatslimme jongeren voor de klas
Christel Isphording
Ze hangen op straat met hun broek op half zeven en hun petje achterstevoren. Luid schreeuwend in straattaal en vaak bezig met duistere dealtjes, drugs en criminaliteit. Intussen zijn ze vooral emotioneel verwaarloosd.

10 Van volstrekt ongemotiveerd naar immens gemotiveerd
Carlijn Mulders 
Carlijn Mulders had er op de middelbare school niet zoveel zin in. Haar persoonlijke verhaal van hoe een docent het verschil heeft gemaakt: ‘Het wiskundeboek sloeg ik pas een kwartier voor een proefwerk open.’ Nu doet Carlijn twee studies tegelijk.
12 De Jonge Krijger
Leo Molenaar
Voortijdig schooluitval en jeugdwerkloosheid zijn landelijk grote problemen. De Jonge Krijger uit Capelle aan den IJssel doet hier iets aan. Met coaching, trainingen en workshops dagen ze jongeren uit om te ontdekken wat zij het allerliefste willen doen.
18 Iedereen op dezelfde manier
Truda Zijp
Dirk Olsthoorn, columnist van Bij de Les en teamleider bij SG Rietveld van de Purmerendse ScholenGroep, geeft in dit interview zijn mening over de (on)mogelijkheid van maatwerk in het onderwijs.
 

20 De inspiratiebron van 5 havo-scholiere Meike de Lange
Truda Zijp
Omdat we in deze Bij de Les vanuit de leerling blikken, is Meike de Lange (leerling havo 5, Zaanlands Lyceum in Zaandam) dit keer aan het woord. Wat inspireert haar om te leren? ‘Niets’ was eigenlijk het eerste wat in haar opkwam.

24 De ‘basis-op-orde’ in de klas
Hanny Stoffelen en Janine Jansen
Iedere docent wil goed onderwijs geven. Maar passend onderwijs roept veel vragen op: ‘Waar haal ik de tijd vandaan? Kan ik mijn kennis nog wel overdragen? Ik kan toch niet voor iedere leerling een ander plan maken?’

Niet in het thema:

16 Team Toppers
Leo Molenaar
Over hoe een management model óók voor leerlingen kan dienen tot betere inzichten, rolverdelingen en samenwerkingen. In dit artikel vertelt Marion Coolwijk over het ontwikkelen van het spel Team Toppers, dat gebaseerd is op de Belbin-methode.26 Over Nederlandse cultuurverschillen gesproken

26 Over Nederlandse cultuurverschillen gesproken
Leen Baars
Bij de Les neemt na vijftien (!) jaar afscheid van onze cartoonist: Leen Baars. Bij wijze van afscheid plaatsen we, op zijn verzoek, een artikel dat niet eerder in dit magazine heeft gestaan. Wij willen Leen hiermee een blijk van grote waardering geven voor zijn inzet voor Bij de Les en de NVS-NVL.

28 Onderwijs via Skype, waar je ook bent
Leo Molenaar
Een mogelijkheid voor kinderen die niet naar een Nederlandse school kunnen.

32 LOB op het DaCapo College
Arie Olthof
Hoe zorg je ervoor dat leerlingen actief invulling geven aan hun loopbaan? Tegen de achtergrond van de nieuwe beroepsgerichte examenprogramma’s zijn vmbo-scholen volop bezig met die vraag. Zo ook het DaCapo College in Sittard-Geleen.

36 Nieuwe opleidingen
Yvonne de Vries
De arbeidsmarkt staat te springen om programmeurs, daarom biedt hogeschool Windesheim Flevoland naar verwachting vanaf september 2016 de Associate degree (AD) Software Development aan, die uniek is in Nederland.