Bij de les — Jrg. 12 (januari 2016) nr. 1

Thema: LOB

05 Colofon / Redactioneel

06 ‘Met kleine stapjes bereik je uiteindelijk ook de top van de berg’
Pim Wijers
Op de Berger Scholengemeenschap zijn twee werkgroepen ingesteld om LOB en het decanaat voor de toekomst anders neer te zetten. De drie decanen van de school vertellen over hoe het traject start, wat daar moeilijk bij is en waar de school heen wil.

08 Met projectblokken een LOB-kasteel bouwen
Pim Wijers
Op moment van schrijven is uitgeverij Edu’Actief druk met de ontwikkeling van hun LOB-methode Edu4all LOB. Bij de Les spreekt Helma Klein Nagelvoort, onderwijskundig adviseur van Edu’Actief.

10 Kort nieuws

12 Duik eens in de cijfers!
Suzanne Visser
Waar zijn oud-leerlingen naartoe gegaan? Switchen ze vaak van vervolgopleiding? Het rapport ‘Doorstroom naar het vervolgonderwijs’ binnen Vensters VO bevat een schat aan gegevens.

15 Energizer
Ivo Mijland

16 Jezelf visueel onderscheidend presenteren
Truda Zijp
In het kader van LOB heeft All In The Picture op het Zaanlands Lyceum een pilot uitgevoerd waarbij leerlingen zichzelf met EWall kunnen presenteren aan de universitaire opleiding van hun keuze.

19 Ouders: het geheime wapen van LOB
Leo Molenaar
De NVS-NVL heeft een nieuwe cursus in het aanbod: Ouderbetrokkenheid en LOB. Leo Molenaar maakte op 12 november deel uit van de eerste lichting deelnemers van deze cursus.

23 Column
Dirk Oltshoorn

25 Aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt
Truda Zijp
Een interview met Christoph Meng, projectleider van het Researchcentrum Onderwijs en Arbeidsmarkt van de Universiteit Maastricht en spreker op het congres Aansluiting Gezocht op 4 februari.

26 Column
Leen Baars

28 Iedere leerling is gemotiveerd
Peter Peene
De droom van iedere docent – gemotiveerde leerlingen – is bereikbaar, als je tenminste bereid bent om je te verdiepen in dat wat de leerling boeit en bezig houdt.

32 Creatieve keuzebegeleiding voor jongeren
Alien Verhoef
Alien Verhoef is opleider, loopbaanprofessional en supervisor en gespecialiseerd in het toepassen van creatieve technieken bij het begeleiden van loopbaanprocessen.

34 Leer het brein kennen
Sanne Dekker en Jelle Jolles
Wat doe je als leraar of leerlingbegeleider met de leerling die niet stil kan zitten, die impulsief reageert, snel afgeleid is en telkens weer zijn of haar spullen niet bij zich heeft? Leer over het brein en de ontwikkeling van leerlingen.

38 Om naar uit te zien