Bij de Les — Jrg. 10 (mei 2014) Nr. 5

  5  Colofon

REDACTIONEEL
Emmy Viezee-Fock (hoofdredacteur)

6  Nieuwe beroepsgerichte programma’s in het vmbo
Jacqueline Kerkhoffs
Hoe gaan de nieuwe beroepsgerichte programma’s van het vmbo eruitzien en wat betekent dat voor de invoering in de praktijk?

10  KORT NIEUWS
Emmy Viezee-Fock en Fleur Winnen
– Etniciteit geen criterium
– Aanvragen lerarenbeurs
– Potje voor gezonde leefstijl
– Claimgedrag op school
– Lessen Holocaust als kerndoel
– Scholieren willen meer uitdaging
– Jonge fraudeurs
– Project ‘Leren verbeteren’ online
– Verbod op energiedrankjes
– Op stage bij ministerie
– Vernieuwingscommissie CKV

11  ‘Ook voor havo en vwo moet LOB een verplicht onderdeel van het examenprogramma worden’
STELLING VAN DE MAAND

12  Iedereen moet ondernemend zijn
Roelf Jager
Ondernemerschapsvaardigheden en een ondernemende attitude zijn voor iedereen belangrijk, zowel voor de zelfstandig ondernemer als de werknemer.

14  Ondernemend onderwijs van een ondernemend ROC
Truda Zijp
Om te anticiperen op huidige ontwikkelingen in de arbeidsmarkt is het nodig om onderwijs te bieden in ondernemersvaardigheden. Hoe doe je dat?

16  Studeren in België
STUDEREN IN HET BUITENLAND – DEEL 2
Marieke Snippe
Drie maanden laat Bij de Les Nederlandse studenten in het buitenland aan het woord. Deze maand deel 2: België.

18  On Stage is meer dan kennis maken met beroepsbeoefenaars
Emmy Viezee-Fock
Alles mag je worden, behalve ongelukkig is het uitgangspunt van VMBO On Stage. On Stage is springlevend en breidt zich geleidelijk verder uit.

21  Mijn inspiratiebron
INTERVIEW
Emmy Viezee-Fock
Anne-Marie Verburg over wat haar inspiratiebronnen zijn.

22  Meisjes op zoek naar rolmodellen in de techniek
Peter Melissen
Hoe zorg je ervoor dat meer meisjes kiezen voor techniek? VHTO en vier Bredase vmbo-scholen sloegen de handen ineen, met resultaat!

24  Samenwerken voor goede kraamzorg
Truda Zijp
Noord-Holland heeft een Kraamcollega. Geraldine Schekkerman, medewerker van kraamorganisatie De Kraamvogel, vertelt waarom dit nodig is en hoe het gaat.

26  Een VAK leren met TOEKOMST
Lize van den Hoogenband
De Dutch HealthTec Academy is een landelijke school voor gezondheidstechniek. Een branche met volop toekomst.

29  Afscheid nemen bestaat…niet?
COLUMN
Annemiek Jonker

30  Hoe komt de leerling van ervaring naar zelfsturing?
Peter den Boer
Als decaan heeft u genoeg handvatten om uw leerlingen te adviseren in hun studiekeuze, maar hoe kunnen we leerlingen leren zichzelf te sturen?

32  Alleen sociale veiligheid kan ernstige pesters stoppen
Bert van der Neut
Veel scholen slagen er niet in pesten structureel op te lossen. De M5 aanpak verlegt de focus van incidenten naar het creëren van structurele veiligheid.

33  CARTOON
Leen Baars

37  Marshmallow Challenge
ENERGIZER
Ivo Mijland

38  OM NAAR UIT TE ZIEN
Conferenties, cursussen & studiedagen
– Verdieping voor rouw- en echtscheidingsbegeleiders
– Conferentie ‘Doorstroom aanpakken’
– Studiekeuzeconferentie ‘De keus van tegenwoordig’
– Onderwijs Film Avond
– Landelijke Onderwijsdag Techniek
– Congres ‘Goed mentorschap’
– Ongemotiveerde leerlingen bestaan niet
– Oplossingsgericht coachen