Bij de Les — Jrg. 10 (december 2014) nr. 10

Social media in de klas
Christel Ahlers
Al jaren droomt het onderwijs van onderwijs op maat en e-learning. Wat zijn de voor- en nadelen van het gebruik van social media in de klas?

Gekozen mentoraat
Christel Ahlers
Op het Montessori Lyceum Flevoland maken leerlingen eigen keuzes binnen een vaste structuur, waaronder de keuze voor een mentor in de bovenbouw. Lees hier het artikel

Jubileum NVS-NVL: interview met oud-hoofredacteur Willem Gebuis
Pim Wijers
Ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de NVS-NVL blikt oud-hoofdredacteur Willem Gebuis terug met hoofdredacteur Pim Wijers. Wat is er in tien jaar tijd veranderd? Wat is er hetzelfde gebleven?

MOOCs: Online studeren voor iedereen
Marieke Snippe
Gratis studeren vanuit huis? Dat kan via MOOCs: Massive Open Online Courses die universiteiten wereldwijd aanbieden. Hoe werkt het en wat is de meerwaarde?

Loopbaanleren en Facebook
Melissa Kamp, Patrick van Sermondt en Jan Ippel
Op de RSG Levant in Zeewolde gebruiken de examenklassers van het vmbo-tl Facebook tijdens het loopbaanleren. Hoe motiveert deze aanpak de leerlingen?

Bèta Challenge
Leon de Rond
Wat voor de havo en het vwo Technasium is, heet voor de mavo nu Bèta Challenge. RSG ’t Rijks uit Bergen op Zoom is één van de initiatiefscholen die ervaring opdeed met dit nieuwe examenprogramma.

Peer support in het mbo
Régina Petit en Maren Thomsen
In Nederland is peer support in het onderwijs nog relatief nieuw en is er weinig onderzoek voor handen. Toch wordt het bij sommige scholen en opleidingen al geruime tijd ingezet, onder andere in het mbo.

Waarom moeilijk doen, als het samen kan
Marja Klaver
Met passend onderwijs bevolken meer ‘bijzondere’ kinderen de school. Juist zij hebben baat bij een goede samenwerking tussen school en thuis. De Glans-techniek kan mentoren helpen om effectief samen te werken met ouders van (zorg)leerlingen.

Jong, gezond en talentvol op het mbo
Maeva Bonjour
GGD Gelderland-Midden en CJG Rijnmond gaan voor gezonde en talentvolle jongeren op het mbo. Daarom hebben zij twee interventies ontwikkeld voor jongeren van niveau 1 en 2: Les(s) & More en Your Health, die beiden vanuit preventie bijdragen aan het terugdringen van vroegtijdig schooluitval.

Even voorstellen: Dirk Speelman
Pim Wijers
Een kennismaking met de nieuwe voorzitter van het Algemeen Bestuur van de NVS-NVL.

Energizer: Doing a Bradbury
Ivo Mijland
Wellicht is de medaille van Steven Bradbury wel de meest fascinerende gouden medaille, ooit gehaald op de Olympische Winterspelen. Steven Bradbury was de eerste Australiër die goud won op de Winterspelen. Dat deed hij in 2002 in Salt Lake City. Die gouden medaille hangt van wonderen aan elkaar. Allereerst in de trainingsjaren ernaartoe. Bradbury kijkt de dood tweemaal in de ogen. In 1994 snijdt een schaats van een ander diep in zijn been. Bij het ongeluk verliest hij maar liefst vier liter bloed. Er worden 111 hechtingen gezet. Zes jaar later slaat het noodlot opnieuw toe. Dit keer breekt hij tijdens een training zijn nek. Hij draagt zes weken lang een nekbrace. Twee jaar later wint Bradbury GOUD. Deze mentorles gaan we ons richten op de weg naar succes.