Beter begeleiden — Jrg. 11 (maart 2021) nr. 2

06 Switchen en klimmen
Basisschool Al Wafa in Amsterdam werkt aan gelijke kansen met het programma ‘De Transformatieve School’.

11 Recensie Meer dan slim
Handvatten voor het voeren van oplossingsgerichte en talentgerichte gesprekken met begaafde leerlingen.

12 Kleuters observeren
Vanaf augustus 2022 mag je bij kleuters geen toetsen meer afnemen. Hoe volg je hun ontwikkeling dan?

17 Column Sansevieria
Het kan altijd erger. Over het belang van relativeren.

18 Bewezen effectief
Technieken om kinderen met ongeconcentreerd en/of druk en impulsief gedrag te  ondersteunen

22 Laat je werk zien!
Visualisaties ter ondersteuning van gesprekken in de leerlingenzorg.

27 Recensie Reisgids zelfregulerend leren
Hoe je als (reis)begeleider leerlingen helpt om meer zelfregulerend te leren.

28 Bijzondere kinderen
In deze rubriek belichten we een bijzondere of zeldzame aandoening, stoornis of eigenschap bij kinderen. Deze keer: cerebrale parese.

30 Speelveld van het kind
Beeldbegeleiding, waarbij ouders en kind ook een camera mee naar huis krijgen

35 Recensie Mijn beschermende brein
Over pijn: waar komt het vandaan en hoe ga je ermee om?

36 Twice-Exceptional
Dubbel-bijzondere leerlingen hebben kenmerken van (hoog)begaafdheid en een leer- of ontwikkelingsstoornis. Hoe onderzoek je hun tegenstrijdige behoeften?

41 Topboek!
De must-reads van Marisca Milikowski en Karen Schol.

43 Agenda en ledenacties