Beter Begeleiden — Jrg. 10 (mei 2020) nr. 3

Thema : Meertaligheid

06 Meertaligheid biedt kansen voor het onderwijs
Interview met Joana Duarte over de noodzaak van aandacht voor meertaligheid in het onderwijs.

12 De rol van taal voor meertalige kinderen
Als je meertalige kinderen vraagt naar hun moedertaal, stel je hen voor een onmogelijke en onnodige keuze, vindt Marinella Orioni.

17 Recensie Hoeveel talen spreek jij?
Herkenbaar boek met nuttige informatie en leuke weetjes.

18 Tips en handreikingen
Aan de slag met meertaligheid op school? Laat je inspireren door deze lees- en kijktips.

21 Gezocht: meertalige kinderen met dyslexie
Het verzamelen van aanvullende informatie kan volgens Petra Bos helpen om meertalige leerlingen met dyslexie eerder in het vizier te krijgen.

24 Ewa faka? Spreek straattaal a mattie!
Khalid Mourigh legt uit hoe we in het onderwijs kunnen omgaan met straattaal.

29 Recensie Taalstoornissen bij meertalige kinderen
De laatste ontwikkelingen op het gebied van diagnostiek en behandeling.

32 Wat is de invloed van dialect op schoolprestaties?
Het spreken van een dialect op school wordt vaak vermeden, maar kan een positieve invloed hebben

35 Column Sansevieria
Door een tolk in te zetten op school, kunnen er mooie dingen gebeuren.

36 Aandacht voor meertaligheid: Zet moedertalen in bij het leren
Welke stappen zet je als je met je team aandacht wilt geven aan moedertalen op school? Interview met Ada van Dalen.

41 Topboek!
De must-reads van Joana Duarte en Lidy Peters.

43 Agenda, ledenacties en bekendmaking