Beter begeleiden — Jrg. 10 (maart 2020) nr. 2

06 De ib’er als kwaliteitscoördinator
Interview met Francis van Haandel en Pim Pollen, die samen met ib’ers een nieuwe visie op interne begeleiding ontwikkelden.

10 Dyslexie: leesstoornis of onderwijsprobleem?
Wat als dyslexie geen stoornis is die ín het kind zit, maar wordt veroorzaakt door de kwaliteit van het onderwijs?

15 Recensie Hut van Haasje
Een prentenboek voor kinderen met én zonder gehoorprobleem.

16 Werkhoudingsproblemen
Volgens Sjoerd Verheijden biedt een zoektocht naar de oorzaken van werkhoudingsproblemen bij leerlingen aanknopingspunten voor de aanpak.

27 Column Sansevieria
De confrontatie tussen arm en rijk kan door het afschaffen van het kringgesprek niet vermeden worden.

35 Recensie Zo werken wij!
Hoe je didactische strategieën kunt bespreken om tot teambrede afspraken te komen.

36 Nieuw! Bijzondere kinderen
In deze rubriek belichten we een bijzondere of zeldzame aandoening, stoornis of eigenschap bij kinderen. Deze keer: het Sotos-syndroom.

39 Topboek!
De must-reads van Janny Buma en Francis van Haandel.

40 Effectieve communicatie
Ingrid van Essen geeft een handreiking voor effectieve communicatie vanuit de transactionele analyse.

43 Agenda, ledenacties en Onderwijsboek van het Jaar