Beter Begeleiden — Jrg. 9 (december 2019) nr. 6

06 Interview Jitske Kramer
Antropoloog Jitske Kramer heeft de wereld bereisd met een ‘open blik’. Haar opgedane
kennis over andere culturen en organisatievormen heeft geleid tot interessante invalshoeken over verschillen, macht en inclusie. ‘Je moet het lef hebben om het gesprek aan
te gaan.’

10 SENCo, de Engelse ib’er
Ook in Engeland zijn veranderingen doorgevoerd in het kader van passend onderwijs.
Wat kunnen wij leren van de Engelse benadering? De overeenkomsten en de verschillen
tussen de Engelse en de Nederlandse ib’er.

14 Interview Hans Kaldenbach
Hans Kaldenbach coacht onderwijsprofessionals bij het omgaan met lastige leerlingen en
ouders. Een gesprek over de juiste aanpak van grensoverschrijdend gedrag. Het zoeken naar
verbinding blijkt de sleutel.

17 Column Sansevieria
Welke vieringen behoren al dan niet tot het ‘standaardpakket’ van een openbare basisschool, en waarom eigenlijk?

18 De grens tussen groep 2 en groep 3
De overgang van groep 2 naar 3 is soms lastig. Het ene kind ‘kleutert’ nog, terwijl het andere
smacht naar uitdagende lesstof. Is één vaste peildatum nog wel van deze tijd of moeten we
op zoek naar alternatieven waarbij álle leerlingen vloeiend kunnen doorstromen?

22 Professionele interactie
Volgens Henk Galenkamp zijn er twee vormen van professionaliteit: het beheersen van de
inhoudelijke kennis en vaardigheden om je werk te kunnen doen en het beheersen van communicatieve vaardigheden in de interactie met collega’s, ouders en kinderen. Op dat laatste
gebied liggen er vaak nog uitdagingen.

27 Recensie ‘Deep Learning’
Een vernieuwende onderwijsbeweging die zijn oorsprong heeft in Canada, probeert met
behulp van dit boek vaste voet aan de grond in Nederland te krijgen.

28 Als je je eigen grens over gaat
In het huidige onderwijs met zijn hoge werkdruk is het lastig om je eigen grenzen te bewaken en ‘nee’ te zeggen. Het gevaar van een burn-out ligt op de loer. Hoe herken je de symptomen, maar ook: wat kun je ervan leren?

33 Topboek!
De must reads van rt’er en schooldirecteur Vera Dohmen-Vergoossen en ib’er Karin
van der Cammen.

34 Inclusieve schooldirecteur in New York
Na een aantal jaren als leraar in Middelburg gewerkt te hebben, emigreerde Ria Seplowin
in 1983 naar de VS. Inmiddels is zij adjunctdirecteur van een basisschool in New York,
waar inclusiviteit een belangrijk streven is. Hoe werkt dat in de praktijk?

38 Succesvolle aanpak (hoog)begaafde thuiszitters
Voor (hoog)begaafde leerlingen die op een reguliere school niet tot hun recht komen, is er
in Utrecht het expertisecentrum Feniks Talent. Met een gericht programma worden jongeren
begeleid in hun ontwikkeling en krijgen ze weer zicht op een goed vervolgtraject.

43 Agenda, Beter Begeleiden Voordeel en ledenacties