DOSSIER STOORNISDENKEN
30 Het gezin
‘Wij denken niet in diagnoses’
33 Label of diagnose?
Over de impact van woordkeuze
34 Het onderwijs
Noëlle Pameijer pleit voor minder diagnoses in het onderwijs
36 De wetenschap
Martine Delfos: ‘Ik denk dat het woord ‘autisme’ gaat verdwijnen’
40 De zorg
Peter Dijkshoorn: ‘Hoe belangrijk is de naam? Het gaat erom dat een kind minder last ervaart’
KINDEREN/JONGEREN
16 Studeren met ASS
Motivatie is vaak niet genoeg. Hee krijg je de hulp die je verdient?
52 Govert (23)
Studeert aan de TU Delft: ‘Ik ben trots dat ik ondanks alles toch heb doorgezet!’
OUDERS
12 Bij ons thuis
Lonneke geeft thuisonderwijs aan haar zoon: ‘Maar ik bén geen juf!’
18 Oudertraining ADHD
Probleemgedrag bij jonge kinderen met ADHD verbetert door oudertraining
26 Thuiszitters
Nils (17) ziet weer perspectief
PROFESSIONALS
22 Dyslexie
‘Kinderen krijgen vaak te vroeg leesonderwijs’, vindt psycholoog Ewald Vervaet
44 Richtlijn DCD
Na twee jaar is de nieuwe richtlijn DCD een feit. ‘We hopen vooral dat kinderen minder vastlopen’
48 ASS en stamcellen
Door stamcelonderzoek wordt gezocht naar beter gerichte medicatie bij autisme
EN VERDER
Columns
11 Ouder Petra Mur
17 Zorgmanager Katja Stil
25 Ervaringsdeskundige Francine Postma
43 Docent Anton Horeweg
47 Politicus René Peters
51 Onderwijsjurist Katinka Slump
Elke maand
03 Word lid van Balans!
05 Voorwoord Suzanne Boomsma
06 Regio aan het woord
08 Balans Actueel
09 Balans Lobby: Studeren
54 Boek&Beeld
56 Balans in ‘t Land
57 Uitgetest!
58 Alle diagnoses op een rijtje
59 Gepland, service & colofon