Balans Magazine — Jrg. 27 (februari 2014) Nr. 2

1 Zegeningen
VOORWOORD
Yolande de Best

2 VERENIGING BALANS
– Balans Award 2014
– Symposium Balans 2014
– Verandering GGZ-zorg
– Het klokhuis over hersenen
– Balans in zwaar weer
– Gezocht: Juridisch adviseur en andere vrijwilligers
– Strip: Opvoeden

4 Help, mijn kind moet Engels leren!
BALANS IN DE REGIO / BALANS IN ‘T LAND
Yvonne Hoksbergen
Dyslexie wordt pas ontdekt als kinderen Engelse les krijgen. Tot dan toe kunnen ze op gehoor uit de voeten met de Nederlandse taal, maar bij Engels blijkt die truc niet meer te werken. Balans biedt hulp!

6 Voorkom opvoedstress! / Onderzoek wijst uit: Door gezinsaanpak geen opvoedstress!
ADHD EN AUTISME
Maria van Amerongen
Het is geen uitzondering dat kinderen met autisme of ADHD ouders hebben met dezelfde symptomen. Daarom zou bij een diagnose en behandeling naar het hele gezin gekeken moeten worden. Dat vindt orthopedagoog Daphne Vinke-van Steijn van de Radboud Universiteit Nijmegen, die op dit onderwerp promoveerde. ‘Want problemen betekenen: opvoedstress!’

11 Groot geweten
COLUMN
Anouk van Westerloo

12 Preventieve Ambulante Begeleiding / Passend Onderwijs? Niet te doen!
ONDERWIJS
Jessica Westerweel
Advies voor leerkrachten van collega’s uit SBO / Observaties in klassen, didactisch onderzoek bij leerlingen, didactisch onderzoek bij leerlingen, adviesgesprekken met leerkrachten en ouders: al 25 jaar is Margreet Schipper preventief ambulant begeleider (PAB’er) op basisscholen in Amsterdam. Maar hoewel het in een grote behoefte voorziet, zou deze begeleiding met de komst van Passend Onderwijs wel eens kunnen verdwijnen…

17 Kennis koesteren
COLUMN
Arga Paternotte
Bericht van Arga

18 Agressief gedrag aanpakken
ODD/CD
Anouk van Westerloo
Waarom slaat het ene kind er direct op los als hij een duwtje krijgt, en kan een ander zich inhouden en denken: ach, misschien was het per ongeluk? Tijdens het Balans-symposium lichtte Bram Orobio de Castro, hoogleraar ontwikkelingspsychologie, toe hoe executieve functies bij kinderen een rol kunnen spelen bij agressief gedrag. Zijn belangrijkste bevindingen.

22 Speciale aanpak op speciale school
DYSLEXIE EN DYSCALCULIE
Bernice Willemsen
‘Mam, zal ik de Romeinse cijfers uitleggen? Of het kofschip?’, vraagt mijn dochter Sara als ik aan het koken ben. Vervolgens tekent ze een M, X, I en V op een papiertje en kwebbelt verder over de stam, de t en d en w‡nneer je nu precies w‡t schrijft.

27 Hooggeachte mevrouw Bussemaker
JURIDISCH ADVIES
Onderwijsjurist Katinka Slump

28 Hulp van je eigen huisarts
AD(H)D
Arga Paternotte
Terwijl overheid en politiek vooral bezig zijn om ons te overtuigen van de noodzaak tot de-medicalisering, wordt in de praktijk hard gewerkt aan goede basiszorg bij ADHD. Compleet met medische, psychologische, sociale en pedagogisch-didactische zorg. Het ketenzorgprogramma ADHD in Katwijk is daar een mooi voorbeeld van. Huisarts Hans Moolenburgh, de motor achter dit project, vertelt over het hoe en waarom.

32 ‘De jongens zijn dubbel belast, vrees ik’
BIJ ONS THUIS
Anouk van Westerloo
Portret van een echt Balans-gezin

36 De verplichte rekentoets
DYSCALCULIE
Daniella Krijger
Wat mag wel en wat mag niet? Over een paar maanden beginnen de examens. Vooral jongeren met leerproblemen als dyslexie of dyscalculie moeten alles uit de kast halen om te slagen. Is het nog mogelijk om het gewenste diploma te halen?

41 Activiteiten in het land
BALANS IN ‘T LAND

47 Balans service

48 Colofon