Balans Magazine — Jrg. 26 (aug./sept. 2013) Nr. 7

  3  Steun gezocht!
VOORWOORD
Yolande de Best

  6  BALANS IN DE REGIO / VERENIGING BALANS
Actuele berichten en praktische tips
– Stuur uw juiste e-mailadres!
– Cursus Ouderpower: alles over pubers!
– Speciale agenda? Lekker makkelijk!
– Wie krijgt het Balans-lintje?
– Blogs en boeken
– Regisseur geen alternatief!
– Gelinkt: elke maand de leukste berichtjes op internet
– STRIP: Opvoeden www.aspergerinbeeld.nl

8  Het steunpunt Passend Onderwijs
BALANS IN DE REGIO / BALANS IN HET LAND
Joli Luijckx
Wat is Passend Onderwijs en wanneer gaat het van start? Wat betekent dit voor mijn kind met dyslexie? Kan ik nog een rugzakje aanvragen? Hoe werkt een samenwerkingsverband, en mag ik als ouder meepraten en meebeslissen over mijn kind? Het is maar een greep uit de vele vragen van ouders over Passend Onderwijs. Bij het Steunpunt Passend Onderwijs van Oudervereniging Balans, CG-raad en Platform VG kan iedereen terecht.

10  Ongelukkig door leesproblemen? / Meisjes hebben er vaker last van
DYSLEXIE
Daniella Krijger
Als leren lastig is, snappen we dat dat effect kan hebben op het zelfvertrouwen van een kind. Kinder- en jeugdpsychologe Jolanda Langedijk deed onderzoek naar de relatie tussen leesproblemen en het welbevinden van kinderen op school. Conclusie: vooral de mate van leesproblemen heeft invloed op het sociaal aanvaard voelen door klasgenoten. En meisjes zijn daar veel gevoeliger voor dan jongens. Hoe zit dat? En vooral: hoe kun je die problemen voorkomen?

18  Vijf vragen over het disharmonisch intelligentieprofiel
HERSENEN
Arga Paternotte
Een gevalletje apart: zo noemt Stella haar zoon van 12 jaar die heel goed leest, maar nog geen veters kan strikken. En nog niet zo lang geleden – na vele jaren oefenen – het fietsen onder de knie kreeg en zijn zwemdiploma haalde. Hij heeft naast zijn ADHD een disharmonisch intelligentieprofiel. Dat heeft vervelende gevolgen voor zijn ontwikkeling op school. Het voortgezet onderwijs is daar in Nederland niet op ingesteld. 5 Vragen over het disharmonisch intelligentieprofiel.

21  Jelena
COLUMN
Anouk van Westerloo

22  Thuis les, en toch in de klas!
REPORTAGE
Joli Luijckx
Een hele dag naar school is voor Olav (ADHD, PDD-NOS) te zwaar. Hij verzuimt veel en mist daardoor lesstof en contacten met klasgenoten. Zijn ambulant begeleider, de school en Marie-Louise Courtens van het Steunpunt Autisme REC Oost-Nederland bedachten een oplossing: de WebChair. Zo kan Olav toch meedoen met zijn eigen klas. Een deel van de schooldag volgt Olav de lessen van zijn eigen juffen Kyanne en Karin via een videoconferencingsysteem. En hoort er daardoor weer helemaal bij.

27  Win die wedstrijd! / Dyslexie-talentenprijs 2013
DYSLEXIE
Bij een kind met dyslexie gaat de aandacht vaak uit naar wat hij of zij niŽt goed kan. Maar ieder kind heeft talenten. Scholen zijn erg creatief om vooral die talenten naar boven te halen. En ook kinderen met dyslexie hebben tips en tops voor anderen. De Dyslexie-talentenprijs 2013 – een initiatief van het Nationaal Referentiecentrum Dyslexie (NRD) en uitgeverij Zwijsen – beloont die creativiteit.

28  ‘Ik vind het niet zo moeilijk dat m’n kinderen zo zijn’
BIJ ONS THUIS
Maria van Amerongen
Met flink wat ADHD’ers in huis is het gezin van Ingrid en Jeroen (beiden 42 en ADHD) vaak heel druk. Vaak wat rommelig, maar ook heel gezellig. Ingrid: “Tegenwoordig denk ik: het is zoals het is.”

33  Miep Uniek
JURIDISCH ADVIES
Katinka Slump

35  Teveel alcohol, en dan?
ADHD
Arga Paternotte
Het is nu bijna een jaar geleden dat Stefan (17, ADHD) door alcoholmisbruik in coma op de eerste hulp terechtkwam. Daags daarna namen zijn ouders het initiatief om de gebeurtenissen in brede kring te bespreken. Met twaalf geschrokken jongens en meiden hadden ze het er aan de keukentafel over wat alcohol met je doet en welke verantwoordelijkheid dat meebrengt. Want waarom moest het zover komen?

40  Denk je sterk, denk je positief!
PRODUCTTEST EN GADGETS
Monique de Mol
Een spel waarbij je leert positiever te denken en beter voor jezelf op te komen. Dat sprak Yolande van der Meer, leerkracht van groep 7 van basisschool De Meridiaan in Alphen aan den Rijn, erg aan toen ze zich opgaf om ‘Denk je sterk’ te testen.

44  Denkkracht, een nieuw centrum voor neuropsychologische expertise / ‘Nu snap ik mijn kind pas echt!’
ONDERZOEK EN ADVIES
Anouk van Westerloo
Wil het concentreren niet helemaal lukken? Of gaat het leren niet voor de wind? Daar kan Denkkracht wel wat mee. Zodat je met goede adviezen op zak aan de slag kunt met je kind met beperking. Thuis, maar vooral op school.

49  Symposium
ELKE MAAND
FrŽnk van der Linden
Het Balans Kennissymposium komt er weer aan! Horen, zien, & doen: waar wringt de schoen?
Simpele klussen als kamer opruimen of schooltas inpakken lukken maar niet. Is dit kind lui of heeft hij problemen met de executieve functies. Juist kinderen met ADHD, PDD-NOS, Asperger, MCDD, DCD, dyslexie of dyscalculie hebben hier vaak ook problemen mee. Hoe komt dat eigenlijk? En wat kun je eraan doen? Tijdens ons Balans-symposium krijg je antwoord op al deze vragen. Zes wetenschappers vertellen over het waarom&hoe&wat, onder sprankelende leiding van de bekende presentator en journalist FrŽnk van der Linden!

50  Een beetje pit erbij, of juist eraf!
UIT DE PRAKTIJK VAN
Maria van Amerongen
Het is volop in de media: kinderen die gepest worden. Fijn, die aandacht, maar belangrijker: wat doe je eraan? Sta Sterk-trainer Mirelle Valentijn helpt kinderen hun zelfvertrouwen te vergroten en voor zichzelf op te komen. “Vermijn een gebogen koppie en hangende schouders!”

52  ‘Geen school wil hem hebben’
IN VERTROUWEN
Maria van Amerongen
Geen school wil hem hebben. Daarom zit Remco (15, PDD-NOS, kenmerken van ADHD thuis). Zijn moeder: “Ik heb een knoop in m’n maag. Wat moet er van mijn kind worden?”

57 Activiteiten in het land
BALANS IN ‘T LAND

Overzicht van activiteiten in de regionale afdelingen van Balans.

63 Balans service

64 Colofon