Balans Magazine — Jrg. 25 (november 2012) Nr. 9

3 Awardfeest
VOORWOORD
Yolande de Best

4 Nieuws en actualiteit
BALANS IN HET LAND / VERENIGING Balans
– Logeren voor een prikkie
– Goedkopere zorgverzekering via Balans
– Veel reacties meldpunt thuiszitters
– Blogs van een ouder, deskundigen en de redactie plus boekenrecensies op www.balansdigitaal.nl
– Mijlpalen

Gelinkt: elke maand de leukste berichtjes op internet
STRIP: Opvoeden

6 ‘We laten mensen hun verhaal doen’
BALANS IN HET LAND
Anouk van Westerloo
Balans vrijwilligers vertellen over hun activiteiten. Bij de Advies- en Informatielijn (AIL) en het Steunpunt Passend Onderwijs van Balans in Bilthoven worden dagelijks tientallen vragen beantwoord. De vrijwilligers en Balans-medewerkers die de ouders te woord staan, zijn zelf ervaringsdeskundig of komen uit ‘het veld’, zijn orthopedagoog of leerkracht.

8 Twee verschillende sokken / Feestelijke uitreiking van prijs

BALANS AWARD 2012
Dik verdiende winnaar van de Balans Award 2012 is basisschool ’t Schrijverke in Goirle. Directeur Paul van Aanholt staat daar aan het hoofd. Hij draagt al twintig jaar lang elke dag twee verschillende sokken: om hem eraan te helpen herinneren dat geen twee leerlingen hetzelfde zijn. Balans Magazine was op 3 oktober bij de feestelijk uitreiking van de prijs.

11 Handige gebruiksaanwijzing of lastig stempel / ‘Grootbrengen van etikettenkinderen is een speurtocht’
ENQUæTE
Lise-Lotte Kerkhof
In het septembernummer van Balans Magazine stonden de resultaten van de Balans-enqute. Deze vragenlijst ging over de betekenis van etiketten als ADHD en dyslexie. Wat bleek? Het etiket is voor veruit de meeste ouders een handige gebruiksaanwijzing, maar ook een lastig stempel. Veel ouders maken zich zorgen over de toekomst. Hoe redt hun kind zich straks in onze prestatiegerichte maatschappij? Lise-Lotte Kerkhof sprak hierover met enkele ouders.

17 Huiswerk
COLUMN
Anouk van Westerloo

18 ‘Double difficult’: Engels leren als je dyslectisch bent / Hoe help je je kind?
DYSLEXIE
Arga Paternotte
Help! Engels! Drie maanden op school en nu al achter… Engels is op elke school voor voortgezet onderwijs een verplicht vak. Bij het eindexamen is het een van de drie kernvakken waarvoor minimaal een 5,6 is vereist. Ook voor kinderen met dyslexie. Maar ja, deze taal is voor hen moeilijk te leren. Dus lopen ze vaak al na een paar maanden in de brugklas achter bij hun klasgenoten. Hoe komt dat? En belangrijker: wat kunnen we doen om ze te helpen?

23 Passend Onderwijs? Wat is dat eigenlijk?
ONDERWIJS
Floor Kaspers
De afgelopen jaren heeft u de term ‘Passend Onderwijs’ ongetwijfeld voorbij zien komen, maar wat is het nu eigenlijk? vanaf nu in elk nummer uitleg over wat er op ons af komt.

24 Op de zorgboerderij / Wie zorgt voor wie?
REPORTAGE
Joli Luijckx
Paarden borstelen en voeren, hokken verschonen, werken in de groentetuin, spelen met de hond, varkens verzorgen en knuffelen met de konijnen en cavia’s. Elke woensdagmiddag en zaterdag komt een groepje kinderen met een gedragsproblematiek spelen op zorgboerderij Zebra-Zorg in Vogelenzang. De dieren zijn er voor de kinderen, en de kinderen zijn er voor de dieren. Wie zorgt voor wie…? Joli Luijckx keek een middagje mee.

2
9 Een geheugenspelletje
COLUMN
Marisca Milikowski

30 Dwangmatig gamen / Wat kun je eraan doen?
AUTISME
Maria van Amerongen
Als gamen geen spelletje meer is… Vriendjes die aan de deur komen, maar bot vangen. Huiswerk dat niet meer wordt gemaakt. Avondeten waar geen tijd meer voor is. Er zijn heel wat signalen waaruit blijkt dat kinderen en jongeren op weg zijn naar dwangmatig computergebruik. Gemma Hengeveld van Auris, een instelling die onder meer mensen met autisme begeleidt: ‘Zeker bij jongeren met autisme ligt dart op de loer.”

32 Beter leren communiceren / Anouk ging op cursus
ERVARING
Anouk van Westerloo
Anouk van Westerloo deed een cursus NLP (Neuro Lingu•stisch Programmeren) om beter te leren communiceren. In het bijzonder met haar twee kinderen die allebei Asperger hebben. Voor Balans tekende zij haar nieuwe inzichten op.

37 Kennis is macht
JURIDISCH ADVIES
Katinka Slump (onderwijsjurist)
Schande dat een wetgever dergelijk broddelwerk aflevert en het aan het onderwijsveld overlaat om de gaten te repareren! Meer kinderen dan ooit zitten zonder onderwijs thuis…

38 Een speltherapeut / Met spel je probleem te lijf
UIT DE PRAKTIJK VAN
Maria van Amerongen
RenŽ (9, Asperger) leert samenspelen en met emoties omgaan, Bas (7, ADHD, met kenmerken van ODD) concentreert zich beter en laat minder ongewenst gedrag zien. Dat gebeurt met hulp van speltherapeut Sascha Fransen uit Delfgauw. “Een kind laat via spel zien wat hem bezighoudt.”

41 Ouders vertellen waarom ze zo trots zijn op hun kind
TROTS OP JE KIND
U vertelt waarom u zo trots bent op hun kind.

42 Sporten, helpt dat bij mijn kind met ADHD? / Onderzoek naar de effecten
AD(H)D
Maria van Amerongen
Heeft sporten een gunstige invloed op ADHD? In het verleden bleek al dat het bij kinderen en adolescenten zonder stoornis werkt: je gedrag remmen gaat beter, plannen gaat soepeler, en je werkgeheugen gaat er ook nog eens op voorruit. Allemaal zaken die van belang zijn voor ADHD’ers. Maar heeft sporten ook dat effect op hen? De Vrije Universiteit van Amsterdam onderzoekt het. Balans nam poolshoogte.

46 Belonen van goed gedrag
WETENSCHAP / PROEFSCHRIFT VAN DE MAAND
Arga Paternotte
Een proefschrift wordt belicht. Uit de gedragstherapie weten we al dat belonen van goed gedrag beter helpt dan straf geven voor ongewenst gedrag. Zeker bij kinderen met ADHD. We zijn daar als ouders al behoorlijk in getraind.

48 ‘Ik ben trots, maar ook ongelooflijk bang’ / ‘Mijn zoon is ontspoord…’
IN VERTROUWEN
Yolande de Best
“Het was altijd mijn grote angst. Drugs… Ik weet hoeveel schade ze kunnen doen, heb er – omdat mijn man in de showbusiness heeft gewerkt – heel wat mensen aan kapot zien gaan. Zelf ben ik nooit verder gegaan dan een stickie. En zelfs dat beviel me niet, maar bij mijn zoon liep dat anders…” Een verhaal dat bijna niet durft te vertellen.

52 En ik dan? / Vergeet je kind zonder stoornis niet
BRUSJES – BROERTJES OF ZUSJES
Monique de Mol
Als je een kind hebt met een leer- of gedragsstoornis, vergt dat veel van ouders. Maar, niet te vergeten, ook van een broertje of zusje. Hoe is het voor hem of haar? Balans ging op onderzoek uit en sprak met Roos, zus van oudere broer Pepijn (autisme en ADHD) en jongere zusje Lotte (bipolaire stoornis en ADHD). ‘Leuk zo’n broertje met ADHD…!’

57 Activiteiten in het land
BALANS IN ‘T LAND
Overzicht van activiteiten in de regionale afdelingen van Balans.

63
Balans service

64 Colofon