Balans Magazine — Jrg. 25 (april 2012) Nr. 4

3 Bij ons thuis
VOORWOORD
Yolande de Best

4 Balans Selectief
Actuele berichten en praktische tips
– Wie staat er op de cover?
– Deze keer in BalansKIDS
– Algemene ledenvergadering Balans
– Thuistip: Oproep – Engels leren voor de tv
– Krijgen ouders instemmingsrecht?
– Oproep: test de communicatiekoffer
– Protocol Dyscalculie
– In de aanbieding: ov/fietsmaatje
– iPhone en iPad
– Ik kan wel een tijdje zonder / in mijn eigen wereld
– Oproep: Meedoen aan film
– Beter lezen en schrijven
– Filmpje voor kids
– Ben jij gek?
– Met autisme op kamers

9 Reacties van lezers
– Kom in actie tegen de onmenselijke bezuinigingen!
– Meeloper (Oproep)
– Bel ze plat! (zie ook pag 37)
– Lettertype Dyslexie (Oproep)

10 Jubileumsymposium en jubileumdag Balans
Kennissymposium op vrijdag 28 september 2012 (Beatrixtheater, Utrecht) en de Jubileumdag op zaterdag 29 september 2012 (NBC, Nieuwegein)

13 Hulp? Het kan best wat minder – Waar/Niet waar
ZORG
Joli Luijckx
De ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en van Veiligheid en Justitie (VenJ) werken op dit moment hard aan het wetsvoorstel waarin de zorg voor jeugd stapsgewijs wordt overgeheveld naar gemeenten. Bedoeling is dat ouders en kinderen vanaf 1 januari 2015 voor alle jeugdhulp op ŽŽn plek terechtkunnen. Namelijk in de gemeente waar je woont. Jacqueline de Jager is programmamanager van VWS voor deze stelselwijziging en reageert op zeven stellingen.

16 Toch nog leren zwemmen / Studenten helpen kinderen met autisme
REPORTAGE
Yolande de Best
Elke donderdagavond tegen de klok van zessen stroomt de hal van zwembad De Trefkuil in Gouda vol met studenten, pakweg dertig in totaal. Ze studeren ‘iets’ medisch, zoals verpleegkunde, ergotherapie of fysiotherapie op verschillende hoge scholen in Rotterdam, Den Haag en zelfs Ede. Maar die avond doen ze iets heel anders: ze geven zwemles aan kinderen met een autistiche stoornis. BM draaide een lesje mee!

21 Knuffelnijn
COLUMN
Ginette Wieken

22 Behandeling voor Marieke / Aantal spelfouten is niet belangrijk
DYSLEXIE
Arga Patternotte
Marieke (9) loopt achter met leren lezen. Ze is al eens blijven zitten, terwijl het met andere vakken best goed gaat. Ze heeft op school al veel extra hulp gehad, maar dat had weinig resultaat. Klinisch psycholoog Ellen Loykens over de kwaliteit van een goede behandeling.

24 Help je kind met groeitaal / Zes opvoedtips van een kinder- en jeugdpsychiater
ADHD en PDD-NOS
Anouk van Westerloo
Kinderen waarmee niet (meer) te overleggen valt, die niet willen luisteren, die regelmatig niet doen wat ze moeten doen: je hebt er als ouder je handen vol aan. Om ouders weer grip te geven op de opvoeding, ontwikkelde kinder- en jeugdpsychiater Michiel Noordzij een bruikbare methode. Hij geeft hier zes tips.

27 Aanleg voor aantal
REKENCOLUMN
Marisca Milikowski

28 Jongeren die ontsporen / Steunen of straffen?
FORENSISCHE PSYCHIATRIE
Peter Giesen
Als een kind ontspoort, krijgen ouders vaak de schuld; het ligt aan de opvoeding. Steeds meer politici vinden dat ouders keihard moeten worden aangepakt. dat zal ze leren om strenger te zijn voor hun kinderen. Allemaal flauwekul, zegt Ido Weijers (64) hoogleraar jeugdbescherming aan de Universiteit van Utrecht. Als een kind het verkeerde pad opgaat, moeten ouders juist proberen de band met hun kind te versterken, blijkt uit onderzoek. De jongeren die stoppen met criminele activiteiten, doen dat vaak uit schuldgevoel tegenover hun ouders. Alleen maar streng optreden werkt averechts.

30 Wie wint de Balans Award 2012?

31 Grijp die kans!
COLUMN
Katinka Slump

32 Kwartetspel over en tegen pesten / Iedereen heeft zijn eigen rol
TEST
Monique de Mol
Pesten is een serieus en veelvoorkomend probleem van alle tijden, zeggen de mensen van Pestweb. Zij ontwikkelden een Pestkwartet over pesten waarin alle rollen voorkomen. Niet alleen de rol van de pester en de gepeste, maar ook die van meepester en helper bijvoorbeeld. “Dit Pestkwartet maakt kinderen bewust van hun eigen rol. Juist het ingrijpen van omstanders kan een einde aan het pesten maken.” .

34 Wonderbaarlijke genezing / Jaarlijks bewijzen dat je kind nog altijd autistisch is
JUBILEUM BALANS
Jurgen Breeman
Aflevering 4: 2003-2007. Regels versus ‘het echte leven’. Anita de Deugd had bijna tranen in haar ogen toen ze erover vertelde, in de zomer van 2005. “Kevin is zo veranderd door de nieuwe medicatie. We krijgen geen berichten meer van school, mijn ouders zeggen dat zijn gezicht zoveel vriendelijker staat, zelf vind ik hem helderder uit z’n ogen kijken en gisteren zag ik hem met z’n broertje en vader zomaar opeens voetballen in de tuin.” Over de zorg voor kinderen met ontwikkelingsstoornissen in de jaren 2003-2007.

37 Bel ze plat!
DE ZEEPKIST

38 Gewoon wat strenger zijn / Moeder Antoinette over haar ADHD-gezin
BIJ ONS THUIS
Maria van Amerongen
Moeder Antoinette (39) en haar zoontje Gunnar (9) en Guttorm (6) uit Heerlen hebben alle drie ADHD. Alleen vader Bas is diagnose-vrij. Antoinette:”Dat ik ook ADHD heb, heeft een groot nadeel. wat de jongens het hardst nodig hebben, kan ik ze niet geven: structuur en regelmaat”.

42 Overal zelf achteraan / Studeren met een beperking
ONDERWIJS
Natalie Boekhorst

Het eerste wat we na inschrijving van onze dyslectische dochter bij de Wageningse universiteit via de mail ontvangen, is een brochure met de titel: ‘Studeren met een functiebeperking. Heb jij een gebruiksaanwijzing?’ Op de voorkant staan woorden als dyslexie, ADHD en ASS. En in de brochure krijgen studenten met een beperking alle hulp aangeboden om te slagen aan de universiteit. Kan het, studeren met een beperking?.

46 Wat doen die kinderen raar! / Max en zijn oma oefenen Stop-Plan-Scoor
ADHD
Monique de Mol
Max (11) volgde in het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) een training voor kinderen met ADHD. Volgens zijn oma was de eerste bijeenkomst heel confronterend. “Wat doen die kinderen raar! Zo ben ik dus ook!”, was het eerste wat hij zei. Met de Stop-Plan-Scoormethode leerde hij om eerst na te denken en niet meteen te reageren.

51 Motiveren en activeren
COLUMN
Natalie Boekhorst

52 Uw zoon is niet dom / Marjon Koehorst helpt ouders, kinderen Žn leerkrachten
UIT DE PRAKTIJK VAN
Maria van Amerongen
Sammy worstelt met lezen, en Tom is heel impulsief. Van begeleiders Marjon Koehorst en Helena Haaijer leren niet alleen zij daarmee om te gaan, maar ook hun moeders en juffen. “Van dat samenwerken komt normaal gesproken maar weinig.”

55 Balans regionaal
Overzicht van activiteiten in de regionale afdelingen van Balans

63 Balans service

64 Colofon