Balans Magazine — Jrg. 24 (november 2011) Nr. 9

3 Onderwijsdebat
VOORWOORD
Ida Terpstra, Arga Paternotte

4 Balans Selectief
Actuele berichten en praktische tips
– Wie staan er op de cover?
– Deze keer in BalansKIDS
– Mijn Balans
– Prikkelarme Sinterklaasviering
– Oproep: Wie test het spel ‘Binnengebieden’?
– Thuistip – Vak-elastiek
– ‘SpraakSaam de movie’
– Kinderwebsite over ADHD, autisme en dyslexie
– Zorgverzekering; Let op!
– Extra Algemene Ledenvergadering
– Balans op Twitter en Facebook
– Dyslexie en rijbewijs
– Recht op psychiatrische hulp?
– Jubileum Balans 28/29 september 2012
– Manifest instemmingsrecht
– ADHD en voeding

8 Reacties van lezers
– Verdampt
– Herindicatie
– Katinka Slump
– Leerlingenvervoer

10 Basisschool stelt welbevinden kind centraal
BALANS AWARD 2011
Irene Hemels
De goede samenwerking van de school met ouders, ten behoeve van de begeleiding van het kind’: dat is de reden waarom De Gooise Daltonschool in Hilversum dit jaar de Balans Award heeft gewonnen.

12 Kan tweetalig onderwijs bij dyslexie?
DYSLEXIE
Irene Hemels
De 14-jarige Willem heeft dyslexie. Desondanks vindt hij zijn weg op het gymnasium. Hij volgt zelfs een tweetalig programma en wordt daarmee ondergedompeld in de Engelse taal. ‘Juist voor leerlingen met dyslexie is dat remedi‘rend en nuttig’, aldus zijn moeder.

17 Winkelen
COLUMN
Ginette Wieken

18 Bewegen als smeermiddel
DCD
Arga Paternotte
Bewegen is natuurlijk ook geen wonderolie’, zegt Claudia Emck bescheiden, ‘maar het kan wel een smeermiddel zijn’. Emck deed onderzoek naar de relatie tussen bewegingsvaardigheden en psychiatrische stoornissen bij kinderen. In haar proefschrift doet ze verslag van een aantal opmerkelijke feiten dat wel eens van groot belang kan zijn bij de aanpak van de problemen van deze kinderen. Niet als wonderolie, maar volgens Emck als ingang en kans.

22 Neurofeedback: de voors en tegens
ADHD
Beatrice Keunen
Over de voors en tegens van neurofeedback. Neurofeedback is in als behandelmethode bij kinderen en jongeren met ADHD. Dat blijkt mede uit het fors stijgend aantal psychologen dat de afgelopen twee jaar tot neurofeedbacktherapeut is opgeleid. Voorzichtigheid is geboden: een grootschalige studie, nodig om definitief te bewijzen dat neurofeedback effectief is als behandelmethode, ontbreekt vooralsnog.

27 Strafbankje
COLUMN
Katinka Slump

28 Schitteren met je talent
BEELDREPORTAGE
Joli Luijcks
Meer leren dan alleen technieken. Talent Klas vol creativiteit.

33 Klieren
ZEEPKIST

34 Enthousiast publiek en gedreven sprekers
SYMPOSIA BALANS

36 ‘Ons hele gezin heeft autisme’
BIJ ONS THUIS
Maria van Amerongen
Gelukkig zijn we nooit alle vier in crisis’.Rekening houden met elkaars handleiding is vaak het probleem.

41 Leerstoornis als voordeel
DYSLEXIE
Maria van Amerongen
Rick Buchter – met dyslexie – runt bedrijfje in hulpmiddelen voor die leerstoornis. Zijn leerstoornis is een voordeel bij het leiden van zijn bedrijfje, zegt hij. ‘Ik weet waar de knelpunten zitten’.

42 Klein boekje, groot naslagwerk
TEST
Monique de Mol
Basics boekjes voor rekenen, taal en wereldori‘ntatie voor de basisschool en de boekjes van In je pocket voor het voortgezet onderwijs. Als je kind op school moeite heeft om mee te komen, kan extra oefenen thuis handig zijn..

44 ‘Tekenen geeft me rust’
AUTISME
Beatrice Keunen
Fabio heeft een vorm van autisme en zit op een Rec 4-school op het vmbo. Over twee jaar doet hij eindexamen. En daarna? Fabio: ‘Gamedesign op het Grafisch Lyceum’.

48 Een prikkelarm interieur
ERVARING
Maria van Amerongen
Interieuradvies voor ouders van kinderen met een beperking.

51 Wie heeft jonge kinderen met ADHD symptomen en gedragsproblemen?
ONDERZOEK
Oproep tot deelname aan onderzoek Accare.

52 Trots als mensen niets merken aan Gijs
AUTISME – TOLERANTIE EN ACCEPTATIE
Dani‘lla Krijger
Boek over zoon met autisme slaat een brug tussen theorie en praktijk.

53 Toppers
COLUMN
Natalie Boekhorst

54 Worden wie je wilt zijn
UIT DE PRAKTIJK VAN
Maria van Amerongen
Emmy de Graaff uit Den Bosch begeleidt kinderen met een beperking en hun ouders. In haar praktijk combineert ze huiswerkbegeleiding op een specifieke manier met persoonlijke begeleiding. ‘Ik laat ze zelf bedenken hoe ze problemen kunnen oplossen. Dat duurt wel langer, maar is veel zinvoller.

57 ‘Er is nog veel werk te verzetten
EEN KIJKJE IN DE REGIONALE KEUKEN
Maria van Amerongen
Mary Boots uit Wognum geeft als vrijwilliger voor Balans onder meer voorlichting op informatiemarkten.

58 Balans regionaal
Overzicht van activiteiten in de regionale afdelingen van Balans

61 Actief worden voor Balans?

67 Balans service

68 Colofon