Balans Magazine — Jrg. 24 (dec. 2010/ jan. 2011) Nr. 1

3 Ouders en ADHD
VOORWOORD
Ids Terpstra, Arga Paternotte

4 Balans Selectief
Actuele berichten en praktische tips
– Wie staan er op de cover?
– Deze keer in BalansKIDS
– Thuistip met oproep: Haren knippen
– Balans webtool: kies een zorgverzekering op maat
– Oproep: Test: Kindergereedschap
– Boek: ADHD bij volwassenen internationaal
– Manifestatie Inclusie
– Publieksdag Open Mind
– Protest bezuinigingen Passend Onderwijs
– De bezuinigingsplannen van het kabinet
– Geen TOG meer?
– Risicokleuters
– Boek: Ik wil niet meer onzichtbaar zijn
– Lezen in cluster 4

8 Reacties van lezers
– Strattera
– Medicatie
– Adviezen (1,2,3)
– EMDR
– Handvatten

10 Met een buffertje naar groep 3 / Voorschotbenadering voor kleuters met risico op lees- en spellingproblemen
DYSLEXIE
Maria van Amerongen
Sommige kinderen van groep 2 lopen het risico in de volgende groep problemen te krijgen met lezen en spellen. Met de zogeheten voorschotbenadering kan een logopedist(e) de risico’s verminderen en het kind een veilige start geven in groep 3. Logopediste en dyslexiebehandelaar Inez Alderse Baes uit Bussum: “Zo’n kind krijgt meer zelfvertrouwen en heeft een grotere kans van slagen”.

15 Dramaqueen (1)
COLUMN
Ginette Wieken

16 Ook de voordelen van AD(H)D leren / Psycho-educatie programma voor kinderen
ADHD
Monique de Mol
Kinderen met AD(H)D vinden psycho-educatie vaak saai. Groepsleiders Afra Jongmans en Kelly van Meel van Karakter bedachten iets anders: een interactief programma met bekende Nederlanders. “Het trekt meteen de aandacht van kinderen”.

19 Ongelijke behandeling

COLUMN
Katinka Slump

20 Kleine verschillen met grote gevolgen / Bio-psycholoog Chantal Kemner over de ontwikkeling van autisme
AUTISMESPECTRUMSTOORNISSEN
Arga Paternotte
‘Klein beginnen’ was de titel van de rede die bio-psycholoog Chantal Kemner uitsprak toen zij anderhalf jaar geleden haar ambt aanvaardde bij de Universiteit van Utrecht. Klein beginnen had in haar verhaal meer betekenissen. Het sloeg onder meer op haar wens onderzoek te doen bij jonge kinderen met autisme. Ze wilde bestuderen waar in de ontwikkeling het anders gaat, om eventueel therapie‘n te kunnen ontwikkelen die iets doen aan de oorzaak van de problemen.

23 Min-sommen

REKENCOLUMN
Marisca Milikowski

24 NSO-plus voor speciale kinderen
BUITENSCHOOLSE OPVANG
Joli Luijckx

“kun je over een uur terugkomen om me op te halen? Als de opvang gaat sluiten?”. Zo begroet Indy haar moeder wanneer deze haar om vijf uur komt halen. Indy heeft het net als haar groepsgenootjes zichtbaar naar haar zin op de naschoolse opvang-plus NSO-plus Bink van Stichting kinderopvang Hilversum (SkH). Op deze groep worden op maandag, dinsdag en donderdag gemiddeld elf kinderen per middag opgevangen die de rest van de dag allemaal SBO-onderwijs (speciaal basisonderwijs) volgen in Hilversum.

29
Oudermishandeling
DE ZEEPKIST
Deze rubriek is een speakerscorner, waarin we lezers een platform aanbieden om hun zegje te doen.

30 Welke talenten heeft Tijn / Boekje ‘Anders’ voor meer begrip voor jongeren met een beperking
BOEKEN
Monique de Mol
“Het idee om een boek te schrijven ontstond vanuit de behoefte om te kunnen lezen hoe andere ouders omgaan met de handicaps van hun kind. Hoe graag had ik de ervaringen willen weten van ouders, toen Tijn nog klein was”, vertelt Dani‘lle Krijger. Krijger is auteur van het boek Anders en sinds een jaar voorzitter van afdeling Groot-Amsterdam voor Balans.

32 Kerstverhalen

– Een versierde Kerst
– Holland’s Got Talent
– Glitters en glimmers

35 Een derde van de ADHD’ers heeft ook DCD / ‘Het is jammer dat de motorische problemen niet voldoende worden erkend’
DCD
Maria van Amerongen
Een derde van de kinderen met ADHD heeft ook de motorische stoornis DCD. Toch krijgt maar de helft daarvan fysiotherapie. Dat constateerde Ellen Fliers, kinderarts bij het Rotterdamse Lucertis Kinder- en Jeugdpsychiatrie, tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit Nijmegen. “Psychiaters en kinderartsen moeten meer samenwerken”.

38 ‘Dat hij nu elders woont, geeft veel rust’ / Bijna al hun sociale contacten zijn ze kwijtgeraakt door het gedrag van hun zoon
BIJ ONS THUIS
Maria van Amerongen
“Ze zeggen dat ze het begrijpen, maar als er dan iets gebeurt, haken ze af”. Mariska (39) en AndrŽ (39) Hadderingh zijn bijna al hun sociale contacten kwijtgeraakt door het gedrag van hun oudste zoon Rick (10)- met ADHD, PDD-NOS en Gilles de la Tourette. Dat hij nu elders woont, geeft het gezin ‘veel rust’. “Het is erg dat je dat als moeder zegt, maar het is zo”.

43 Jonger broertje
COLUMN
Frits Boer

44 ‘Ik ben goed in verstoppertje spelen’ / Ervaringen met ‘Mijn plakboek’
TEST
Monique de Mol
Te vaak hebben kinderen met autisme te horen gekregen wat ze allemaal niet goed kunnen. Daarom is het juist goed om alle dingen op een rij te hebben waar je goed in bent, zo staat in de toelichting van Mijn Plakboek geschreven. “Daar ben ik het mee eens”, zegt moeder Immy Kroon. “Als Jordy meer weet over zijn sterke en lastige kanten, krijgt hij een duidelijker beeld van zichzelf en van zijn mogelijkheden”.

48 Een selecte groep mensen die heel hard werkt / Studie en dyslexie
DYSLEXIE
Arga Paternotte
In Vlaanderen verscheen de film ‘studeren met dyslexie’ waarin jonge professionals met dyslexie aan het woord komen over hun studie en carrire. Bij het verhaal over de voorzieningen zal menige Nederlandse student met dyslexie z’n vingers aflikken. Zeker na het debat hier of studenten met dyslexie wel dokter mogen worden.

50 ‘Very Important Persons’ / VIP-room voor extra zorg die de school biedt
BALANS AWARD
Irene Hemels
“Ieder kind moet ongeacht wat en hoe hij is altijd honderd procent de kans krijgen”. Dat is het adagium van het Christelijk College De Noordgauw in het Gelderse Heerde. De school ontving vrijdag 8 oktober jl. de Balans Award 2010. In een aula vol leerlingen vond een levendige discussie plaats over de rol van ouders, docenten en leerlingen op school. Het zorgteam van de school ontving de Balanscheque van 5000 euro uit handen van jury-voorzitter Pia Dijkstra.

54 Onderwijs passend maken / Een onderwijspsycholoog over haar werk
UIT DE PRAKTIJK VAN
Sharon Kruisdijk
Sharon Kruisdijk is schoolpsycholoog. Zij zorgt er samen met leerlingen, ouders en scholen voor dat onderwijs passend wordt. Aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden wil ze laten zien op welke manieren de schoolpsycholoog hieraan een bijdrage kan leveren.

56 Balans regionaal

Overzicht van activiteiten in de regionale afdelingen van Balans

63 Balans service

64 Colofon