Balans Magazine — Jrg. 24 (april 2011) Nr. 4

3 Onrust
VOORWOORD
Ids Terpstra, Arga Paternotte

4 Balans Selectief
Actuele berichten en praktische tips
– Wie staat er op de cover?
– Deze keer in BalansKIDS
– Algemene ledenvergadering
– Enqute PGB
– Landelijke symposia van Balans
– Symposiumfilm
– Balans nu ook op twitter
– Thuistip
– Strips over Asperger
– Anders
– Nieuwe website voor BalansKIDS
– Angst en agressie
– Rijexamen
– Marlispraktijk
– Rectificatie voeding en ADHD

8 Reacties van lezers
– Hoera
– Hallo Marja van Bijsterveldt – Vliegenthart,
– CITO en NIO

10 Een complexe stoornis / Leren lezen is een huzarenstukje
DYSLEXIE
Maria van Amerongen
Hoogleraar Ben Maassen pleit voor snelle, laagdrempelige ondersteuning bij dislexie. Hij noemt dyslexie een complexe stoornis die veroorzaakt kan worden door een aantal verschillende factoren. In de rede die hij hield bij de aanvaarding van zijn ambt als hoogleraar dyslexie, nam hij het publiek mee in een ontdekkingsreis naar de achtergronden en oorzaken van dyslexie. Om vervolgens de vraag te beantwoorden of we met deze kennis eerder kunnen ingrijpen en/of gerichter kunnen behandelen. Maassen noemt dyslexie een multifactorieel taalvaardigheidstekort waarvoor we waarschijnlijk nooit ŽŽn bepaalde, algemeen geldende oorzaak zullen vinden..

15 Velletjes

COLUMN
Ginette Wieken

16 Mbo-Opleiding in de ICT StructuurKlas voor jongeren met autisme / Niemand valt uit

AUTISMESPECTRUMSTOORNISSEN
Irene Hemels
De leerlingen van de StructuurKlas doen dezelfde opleiding als leerlingen die de reguliere opleiding aan het Albeda College in Rotterdam volgen. Ze gebruiken dezelfde boeken, krijgen les van dezelfde docenten en maken straks hetzelfde examen. Het grote verschil is dat de twaalf leerlingen een vorm van autisme hebben en elke dag in hetzelfde lokaal les krijgen.

19 Opvoeden met school
COLUMN
Katinka Slump

20 Voldoende zeggenschap over het onderwijs; ‘Alle scholen en alle ouders krijgen ermee te maken’
PASSEND ONDERWIJS
Irene Hemels & Arga Paternotte
Balanshouders discussi‘ren over passend onderwijs. Sterke verankering van zeggenschap en voldoende waarborgen voor een vrije keuze in het bepalen naar welke school hun kind gaat. Dat willen ouders van een kind met een gedrag- of leerstoornis, zo bleek uit een onlangs gehouden discussie over Passend Onderwijs. Voldoende zeggenschap over het onderwijs voor hun kind liep als een rode draad door de discussie.

25 En dat is drie

COLUMN
Mariska Milikowski

26 First Class Fresh Express / Een laatste kans op een schooldiploma

REPORTAGE
Joli Luijckx
‘Een broodje gerookte kip, en graag snel’. Een eersteklas kans op een carrire in de horeca. Dat krijgen achttien jongeren die zijn vastgelopen in het voorgezet onderwijs in het hippe restaurant 1st Class Fresh Express. Het leerwerkbedrijf van ROC ASA, gevestigd in de stationshal van treinstation Amersfoort, biedt jongeren, van wie de meesten een autismespectrumstoornis of ADHD hebben, een laatste kans op een schooldiploma. Door hen het horecavak te leren in de praktijk. Een docent en, coachende bedrijfsleider stomen hun team door middel van begeleiding op maat klaar voor de horecapraktijk.

31 Dieet
ZEEPKIST
Een moeder (naam bekend bij de redactie)

32 ‘Het moeilijkste vind ik dat autisme nooit meer over gaat’ / Alleenstaande moeder over haar drie zonen met beperkingen.
BIJ ONS THUIS
Maria van Amerongen
Astrid Baggermans (42) uit Helmond staat er alleen voor, sinds haar man Cor twee jaar geleden op 44-jarige leeftijd aan kanker overleed. Haar drie zonen hebben allen een vorm van autisme, waarbij er ŽŽn ook dyslexie heeft, en een ander ADD. Bij haar jongste dochter Fleur (10) bestaat een vermoeden van dyslexie. Het zijn zulke geweldige kinderen, maar ik ben bang dat mijn kinderen straks niet worden geaccepteerd in de samenleving”.

36 ‘Deze hamer kan ik veel beter vasthouden’ / Jonge klusser met PDD-NOS over speciale gereedschapsset
TEST
Monique de Mol

Veel kinderen vinden het leuk om te knutselen. Maar wil je echt dingen maken of bouwen, dan heb je gereedschap nodig dat niet te zwaar of te groot is en makkelijk in de hand ligt, zo redeneerden de bedenkers van de ToolKid. “Speciaal voor kinderen van 5 tot 12 jaar hebben we verantwoord en veilig gereedschap gemaakt, waarmee ze zelf aan de slag kunnen.”

38 ‘Dit zijn kinderen met mogelijkheden’ / Kijken naar waar deze kinderen wel toe in staat zijn
LICHT VERSTANDELIJK GEHANDICAPTEN
Danielle Krijger
Het zal je maar gebeuren. Je kind kan niet zo lekker meekomen op school. Het is snel afgeleid, lezen wil maar niet lukken en rekenen gaat ook met moeite. De school stelt voor een psychologisch onderzoek te laten doen en nu staat het daar zwart op wit: het IQ is dermate laag dat er sprake is van een licht verstandelijke beperking (LVG). “onmogelijk en ongehoord”, vindt Albert Ponsioen. Hij is klinisch neuropsycholoog bij Luvertis Kinder- en Jeugdpsychiatrie in Beverwijk en heeft al jaren te maken met de problematiek van LVG-kinderen. “Een laag IQ mag nooit als verklaring voor het moeilijk kunnen leren worden gebruikt.”

43 Tweeling
COLUMN
Frits Boer

44 ‘Wij slaan een brug tussen onderwijs en behandelaar. Wij koppelen twee werelden aan elkaar’
ONDERWIJS
Irene Hemels

Samenwerking ambulante schoolbegeleiding en hulpverlening. Preventieve ambulante begeleiding kan voorkomen dat in een later stadium een beroep gedaan moet worden op rugzakgelden. De Fritz Redlschool is Soest werkt er al jaren mee. Net als bij de reguliere ambulante begeleiding heeft samenwerking tussen school en behandelaar grote prioriteit. “Een kind-ŽŽn plan is zo echt uitvoerbaar”.

48 ‘Deze beperking heeft een enorme impact op mijn leven’ / Museum Het Dolhuys wil inzicht geven in puberbrein
ADHD
Beatrice Keunen

ADHD in de bovenkamer van Haarlemse museum Het Dolhuys. “Door mijn medicijnen ben ik er zo op vooruit gegaan. En dat terwijl mijn omgeving dacht dat ik een ander kind zou worden, dat ik als een zombie door het leven zou gaan.” Jan-Mark Janmaat (20) vertelt in een film in Het Dolhuys in Haarlem over zijn leven als ADHD’er. Het nationaal museum van de psychiatrie wil inzicht geven in het puberbrein. ‘Knap hoe ze zich handhaven.’

50 Seksuele en relationele voorlichting / ‘Jongeren met autisme hebben moeite gevoelens te benoemen’
UIT DE PRAKTIJK VAN
Maria van Amerongen
Als zelfstandig orthopedagoog biedt Mischa Wink (26) uit Utrecht seksuele en relationele voorlichting in combinatie met psycho-educatie voor jongeren met een autismespectrumstoornis. “Jongeren met autisme hebben vaak veel moeite gevoelens te benoemen en ervaren hierdoor angsten op dit gebied. Ze kunnen uit angst, onmacht en frustratie afwijkend seksueel gedrag laten zien. ‘Deze jongeren hebben een specifieke uitleg nodig.’

52 Boeken over autisme
RECENSIES

– Puzzelstukjes
– Aspergermeisjes
– Twee werelden

54 ‘Het forum biedt herkenning en troost’
EEN KIJKJE IN DE REGIONALE KEUKEN
Maria van Amerongen
Hoe genees ik mijn kind van autisme? Die vraag kreeg forum- en chatmoderator Corinne Vinks- Schrader (49) uit Capelle aan den IJssel eens voorgelegd tijdens een chatsessie met een moeder. “Die vrouw was wanhopig. Dan moet je zo iemand voorzichtig duidelijk maken dat autisme nooit overgaat. Dat zijn moeilijke boodschappen.”

55 Overzicht van activiteiten in de regionale afdelingen van Balans
BALANS REGIONAAL

64 Colofon