Balans Magazine — Jrg. 23 (november 2010) Nr. 9

3 Een goede reden
VOORWOORD
Ids Terpstra, Arga Paternotte

4 Balans Selectief
Actuele berichten en praktische tips
– Wie staan er op de cover?
– Deze keer in BalansKIDS
– Nieuwe vrijwilligers gezocht voor het Steunpunt Dyslexie
– Boomerangkaarten
– Balans Award 2010
– Oproep: Onderzoek Neurofibromatose
– Thuistip met oproep: Leesoefeningen
– Vergoeding ADHD-medicatie
– Oproep: Test het spel In de put, Uit de put
– Gratis ADHD-Zorgboek
– Cursus Engels
– Weer bezuinigingen PGB
– Campagneweek Jeugdzorg
– Exameneisen strenger

9 Reacties van lezers
– Zembla voorbij
– Zwakzinnigheid
– Ge•soleerd
– Etiketten
– Aurum College

13 Controlfreak
COLUMN
Ginette Wieken

14 ‘ADHD-epidemie’ / Nuances en afwegingen vanuit historisch perspectief
ADHD
Miriam de Heer
Van Zenuwachtig tot hyperactief: een boek over ADHD. Dit keer niet van een arts, een psycholoog of een ervaringsdeskundige, maar van een historicus. De ondertitel is andere kijk op ADHD. Volgens de schrijver, Timo Bolt, is er ŽŽn opvallende afwezige in het ADHD-debat in binnen- en buitenland: de geschiedenis. Met dit boek geeft hij die geschiedenis een stem in het debat. “V——r 1930 werd gesproken over een ‘moreel-etisch defect en zenuwachtigheid'”.

19 Genot versus wanhoop
REKENCOLUMN
Marisca Milikowski

20 Behandeling onder schooltijd mag / Hulp bij dyslexie in de veilige schoolomgeving
DYSLEXIE
Arga Paternotte
Regelmatig wordt de vraag gesteld of de behandeling van dyslexie, in het kader van de vergoedingsregeling, op school kan plaatsvinden. Dat kan, vindt het Kwaliteitsinstituut Dyslexie. Maar wel onder bepaalde voorwaarden. Via de Dyslexiepoli van Herlaarhof is het al een vanzelfsprekende zaak dat de behandelaars naar het kind toekomen. Pines Nuku, programmacošrdinator van de afdeling Leerstoornissen van Herlaarhof, vertelt wat daarvoor de overwegingen zijn.

24 Gewoon meesporten / Dankzij wat kleine aanpassingen
ASS
Joli Luijckx
“Ik heb de smaak te pakken!”, roept Harrold enthousiast, terwijl hij de zijwaartse sprong op de atletiekbaan maakt. Samen met nog acht kinderen die allemaal een autismespectrumstoornis hebben, traint hij wekelijks bij Atletiekvereniging AV Clytoneus in Woerden. De trainer wordt hierbij ondersteund door een pedagoog. Die coacht de trainer met praktische tips in het omgaan met de sociale beperking en vaak motorische onhandigheid van deze kinderen tijdens de les. Waardoor deze kinderen dankzij wat kleine aanpassingen gewoon weer kunnen meesporten bij de plaatselijke club.

28 Het brein trainen met een game / Computerspel verbetert executieve functies
ADHD
Peter Giesen
De meeste kinderen zijn dol op computerspelletjes. Ook een kind met concentratieproblemen kan zich urenlang vermaken met The Sims, FIFA11 of Gran Turismo. Wat ligt meer voor de hand dan een game waarmee ADHD’ers hun brein kunnen trainen?

31 Regels of recht?

COLUMN
Katinka Slump

32 Bestraffen werkt niet / Leerlingen leren hun eigen gedrag te veranderen
Arga Paternotte
OPINIE
Gedrag is te leren. Dat is de overheersende conclusie van het team deskundigen dat onderzocht wat in binnen- en buitenland is geschreven over het voorkomen en aanpakken van gedragsproblemen in het onderwijs. Deze literatuurstudie werd gedaan op verzoek van de Onderwijsraad, die vervolgens een rapport uitbracht onder de titel ‘De school en leerlingen met gedragsproblemen’. We spraken met onderzoekers dr. Sui Lin Goei, dr. Martijn Willemse en dr. Wim Meijer.

34 Angst en Agressie begrijpen en behandelen
SYMPOSIUM
Maria van Amerongen
Een sfeerimpressie van het jaarlijkse symposium van Balans

37 Slapend
COLUMN
Frits Boer

38 Jongeren in cli‘ntenraad
ZORG
Irene Hemels
In de cli‘ntenraad van GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen zitten vijf jongeren in de leeftijd vari‘rend van 15 tot 21 jaar. Kim werd vier jaar geleden lid van de cli‘ntenraad. “Je wordt uitgedaagd om over zaken mee te praten. Het heeft me meer zelfvertrouwen gegeven.

40 Na de elektroden een hamburger toe / Tien jaar durend dyslexieonderzoek afgesloten met familiedag in dierentuin
DYSLEXIE
Monique de Mol
Steeds als het onderzoek voorbij was, kreeg dochter Lo•s een cadeautje , en bovendien elk jaar een kaart op haar verjaardag. “Ik zal ons jaarlijkse vader-dochteruitstapje wel gaan missen”. Aldus vader Bart, wiens dochter tien jaar lang meedeed aan een dyslexie-onderzoek naar de achtergronden van deze beperking. Eind september organiseerden de verantwoordelijken hiervoor – De Nederlandse Organisatie voor wetenschappelijk Onderzoek (NWO) – een familiedag in Dierenpark Amersfoort, als afsluiting van het onderzoek.

43 Wijzen
DE ZEEPKIST
Deze rubriek is een speakerscorner, waarin we lezers een platform aanbieden om hun zegje te doen.

44 Een extra duwtje in de rug / Studenten ondersteunen vastgelopen leerlingen
ONDERWIJS
Monique de Mol
Leerlingen helpen die in het voortgezet onderwijs zijn vastgelopen. Dat doen studenten van de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening en Sociaal Pedagogische Hulpverlening in Rotterdam. Gerdie Verheijden zette daartoe ISOS op, om te verhinderen dat leerlingen vroegtijdig school verlaten. “Zoals de samenwerking laat zien tussen Sabine en Efecan, kun je door effectieve leerlingbegeleiding een hele hoop narigheid voorkomen.”

48 ‘Nee joh, dat gaat wel weer over’ / Ouders over hun kind met ADHD
BIJ ONS THUIS
Maria van Amerongen
‘Het zijn de moeders die de kinderen verpesten’, zei eens een medewerkster van Prenatal toen Yvonne Maarssen (41) uit Eindhoven met haar acht weken oude, hard huilende Floor (nu 9) – met ADHD – bij de kassa stond. Onbegrip kwamen zij en haar man Jos Maarssen (40) wel meer tegen. “Dat bagatelliseren, dat vond ik het moeilijkste.”

54 Goed burgerschap leren / Kinderen helpen een plaats te verwerven in de maatschappij
ONDERWIJS
Marjon ten Heggeler-Bliek
Aandacht voor burgerschap op school Žn thuis helpt kinderen een plaats te verwerven in de maatschappij. dat geldt ook voor kinderen met een beperking. Marjon ten Heggeler-Bliek is onderwijskundige en onderzoeker en werkzaam als ontwikkelaar en schoolbegeleider bij de Unit Burgerschap van de CED-Groep in Rotterdam: “School moet zelf het goede voorbeeld geven”.

56 ‘Ze is socialer en durft meer’ / Schaken inzetten voor de ontwikkeling van autistische kinderen
UIT DE PRAKTIJK VAN
Maria van Amerongen
Schaken om meer zelfvertrouwen en sociale vaardigheden te krijgen. Het k‡n, volgens Karel van Delft, die in Apeldoorn al jaren kinderen met autisme begeleidt bij schaaklessen. “Schaken kun je inzetten voor de ontwikkeling van autistische kinderen.”

59 Balans regionaal

Overzicht van activiteiten in de regionale afdelingen van Balans

67 Balans service

68 Colofon