Balans Magazine — Jrg. 23 (april 2010) Nr. 4

3 Leerlingenvervoer
VOORWOORD
Ids Terpstra, Arga Paternotte

4 Balans Selectief
Actuele berichten en praktische tips
– Wie staat er op de cover?
– Deze keer in BalansKIDS
– Uitnodiging: Algemene Ledenvergadering Balans
– Oproep: Medewerking symposiumfilm
– Voorzitter Balans treedt af
– Oproep: PGB of AWBZ-zorg in natura
– ADHD’ers gezocht voor onderzoek neurofeedback en werkgeheugentraining
– De oma van Joey
– Thuistip: Oproep / Pictobord
– Niet-aangeboren hersenletsel
– Een nuchtere houding
– De jungle van de jeugdzorg
– Milan in de wereld zonder cijfers / Een verhaal van een jongen met een rekenstoornis
– Gratis Kurzweil voor dyslectische studenten Erasmus Universiteit
– Overhoorprogramma Wrts verbeterd
– Wie wil ADHD Toolkit uitproberen?

9 Reacties van lezers
– Melatonine
– Another World
– Ome Piet

10 Een iPod als coach
AUTISME
Joli Luijckx
Zelfstandig je schooltas inpakken en klaarmaken voor school of zonder hulp reizen met het openbaar vervoer. Veel jongeren met autisme hebben langdurig aansturing nodig om deze dagelijks terugkerende taken zelfstandig te kunnen uitvoeren. Saskia Timmer, manager innovatie van het Leo Kannerhuis, bedacht samen met een ICT-bedrijf een hulpmiddel dat jongeren met autisme minder afhankelijk maakt van de hulp van ouders of begeleiders: de digitale coach die simpel werkt via een iPod met touchscreen. Reinout(12), die het Syndroom van Asperger heeft, laat zien hoe goed de iPod als coach voor hem werkt.

15 Solidair
COLUMN
Ginette Wieken

16 De schade beperken / Aanpak agressieve peuters en kleuters effectief en kostenbesparend
ONDERZOEK
Peter Giesen
Jocelyne Posthumus promoveerde onlangs aan het Universitair Medisch Centrum in Utrecht op een studie naar het effect van Incredible Years, een cursus voor ouders van peuters en kleuters die agressief gedrag vertonen. Uit haar onderzoek bleek dat twee jaar nadat de ouders de cursus hadden gevolgd de kinderen zich nog altijd minder agressief gedroegen. Kosten en baten op een rij gezet bleken zowel de samenleving als de ouders door de cursus geld te besparen.

19 De stem van ouders

COLUMN
Katinka Slump

20 “Stempel of geen stempel, die handicap is er” / ‘Dubbele aanpak werkt vaak goed’
Marisca Milikowski
DYSCALCULIE
Elle Ankone is specialist in onderwijsleerproblemen. Samen met Hans van Luit en Sui Lin Goei geeft zij in Utrecht postacademisch onderwijs over dyscalculie. Het meeste werk echter steekt zij in haar eigen praktijk in Soest. Daar helpt ze kinderen op de been bij wie het leren is vastgelopen.

25 Leerlingenvervoer

ZEEPKIST
Deze rubriek is een speakerscorner, waarin we lezers een platform aanbieden om hun zegje te doen.

26 Hulp via internet / Nationale Jeugdzorgprijs voor hulpverlening via internet / ‘Jongeren kunnen hier anoniem terecht’
HULPVERLENING
Maria van Amerongen
De website waarop jongeren informatie kunnen vinden en chatten en mailen over hun problemen slaat zo goed aan, dat hij de nationale Jeugdzorg Prijs 2009 won. Projectleider Frank Schalken over www.hulpmix.nl: “wij luisteren goed naar jongeren en oordelen niet”.

28 Flexibel omgaan met ict-hulpmiddelen in de klas / Extra aandacht voor leerlingen met dyslexie
DYSLEXIE
Monique de Mol
Dankzij de professionele aanpak en het enthousiasme van remedial teacher Carola van den Hoogen is in vier jaar tijd het gebruik van ict-hulpmiddelen in de klas de normaalste zaak van de wereld geworden op de Rientjes Mavo in Maarsen. Als een spin in het dyslexienetwerk coacht Van den Hoogen leerlingen met leerproblemen, ondersteunt docenten en is het aanspreekpunt voor ouders. Daarmee won zij de ict-trofee. “De eer van de ict-trofee komt de hele school toe. Want door de ge•ntegreerde leerlingbegeleiding is iedereen betrokken bij de zorg van leerlingen met dyslexie.”

32 Neurofeedback en werkgeheugentraining onder de loep / Placebo-effect of bewezen werking?
SYMPOSIUM
Miriam de Heer
Als je als ouder in Google zoekt op ‘behandeling ADHD’, verschijnen er direct sites en advertenties over neurofeedback en Cogmed werkgeheugentraining. Deze therapie‘n zijn ‘hot’ en volgens de advertenties ‘bewezen effectief’. Als je al wat langer met ADHD te maken hebt, weet je dat nieuwe therapie‘n komen en gaan. Acupunctuur, homeopathie, di‘ten, osteopathie. Bij sommige kinderen helpt het, bij heel veel kinderen niet.

34 Een andere weg kiezen / Samen kijken naar autisme van Sanne-Lot van Ulzen
AUTISME
Arga Paternotte
Ze heeft een boek geschreven over de begeleiding van kinderen met autisme waarin ze veel verschillende invalshoeken belicht en voornamelijk ouders en deskundigen aan het woord laat die een andere weg kozen dan de reguliere hulpverlening. Als ze dit boek had gelezen voor ze zelf haar zoektocht begon naar de beste aanpak voor haar zoon met autisme, had ze dan andere keuzes gemaakt? Ja, dat weet Sanne-Lot van Ulzen zeker, en daarom wil ze andere ouders de kennis bieden die zij op haar pad tegenkwam. Een gesprek met de auteur van Samen kijken naar autisme.

38 School voor leerlingen met problematisch gedrag / Nico Rosenbaum over de aanpak van moeilijke leerlingen: ‘Wij zijn zeker geen knuffelschool’
ONDERWIJS
Maria van Amerongen
De Utrechtse School is er voor leerlingen die door problematisch gedrag het elders niet redden. Doel is 70 procent na twee jaar terug te plaatsen op hun oude school. Interim-directeur Nico Rosenbaum: “We maken ze schoolrijp, met voldoende zelfvertrouwen en een weggewerkte achterstand”.

40 ‘Die vooroordelen leg ik naast me neer’
BIJ ONS THUIS
Maria van Amerongen
Soms vindt Nathalia Zoer uit Grootebroek (39) het opvoeden van haar zoons Noel (12) en Noah (10) – beiden met ADD – best zwaar. Zeker omdat ze zelf ook die diagnose heeft. “Als de kinderen druk zijn, en het is ook druk in mijn hoofd, dan vind ik het moeilijk om rustig te blijven, dan ben ik sneller boos”.

44 Huiswerkbegeleider met ASS is vertrouwder
ASS
Irene Hemels
Met een huiswerkbegeleider met ASS zijn twee partijen geholpen. De jongere met ASS voelt zich meer op zijn gemak en de huiswerkbegeleider doet succeservaring op. InsideAut in Alkmaar werkt met dit vindingrijke concept.

46 ‘Niet-aangeboren hersenletsel is stille epidemie’
NIET-AANGEBOREN HERSENLETSEL
Somajeh Ghaeminia
De gevolgen van niet-aangeboren hersenletsel (NAH) bij kinderen worden vaak onderschat en nauwelijks herkend. Ouders van deze kinderen zijn vaak ten einde raad. Een speciale, intensieve gezinsbegeleiding kan voorkomen dat kinderen met NAH uit huis worden geplaatst.

50 “Binnen drie weken had ik een heel andere dochter” / ‘Compliment’ voor leerwegondersteunend onderwijs op De Thermen / ‘Het komt allemaal heel warm over’
BALANS AWARD
Irene Hemels
Twee ouders nomineerden onafhankelijk van elkaar De Thermen in Heerlen voor de Balans Award. De Thermen, die een ‘Compliment’ kreeg, biedt leerwegondersteunend onderwijs (Iwoo). Moeder Christel Gulicher: “Binnen drie weken had ik een heel andere dochter. Ze had niet alleen plezier in het leren, maar was zelfstandiger, had meer zelfvertrouwen gekregen. Een openbaring!”

52 Conflicten leren vermijden door muziektherapie
UIT DE PRAKTIJK VAN
Maria van Amerongen
Wijntje van der Ende uit Haaksbergen is muziek- en beeldend therapeute. Sinds vijf jaar heeft ze een eigen praktijk waar ze kinderen, jeugdigen en volwassenen met beperkingen en problemen observeert en behandelt. Haar werkwijze is gebaseerd op de gehechtheidstheorie. Van der Ende gaat ervan uit dat problemen in de sociale interactie hun oorsprong kunnen hebben in een onvoldoende veilige hechting van kinderen in eerste levensjaren. Met muzikale of beeldende therapie zouden hiaten in deze ontwikkeling alsnog kunnen worden opgespoord en aangepakt. ze beschrijft een dag uit haar praktijk.

56 Balans regionaal
Overzicht van activiteiten in de regionale afdelingen van Balans

63 Balans service

64 Colofon