4W: Weten Wat Werkt en Waarom — (juni 2014) Nr. 2

4W: Weten Wat Werkt en Waarom is volledig digitaal beschikbaar: PDF

Problematisch gebruik van sociale media en media

Tony van Rooij, Tim Schoenmakers, Dike van de Mheen

Twitter, Facebook, online games: het internetgebruik onder jongeren neemt nog steeds toe. Maar wanneer wordt frequent gebruik problematisch? Het soort internetapplicatie en de manier van gebruik is een voorspeller van mogelijke problemen. Hoe staat het met verslaving aan games en sociale media onder jongeren?

Leidt het gebruik van digitale leerlingvolgsystemen tot betere leerprestaties?

Marjan Faber, Adrie Visscher

Toetsen om, naast beoordeling, de onderwijsbehoeften van leerlingen te achterhalen wordt steeds belangrijker. Hoe kan een digitaal leerlingvolgsysteem helpen hogere leeropbrengsten te behalen? Doorslaggevend zijn zowel de technische kenmerken van het systeem, als hoe de leraar vervolgens omgaat met de gegevens.

Games en burgerschap

Joyce Neys, Jeroen Jansz

Politiek en maatschappelijk betrokken? Jongeren hebben niet die reputatie. Maar uit onderzoek blijkt dat online serious games met een politiek-maatschappelijke inhoud burgerschap kunnen bevorderen. Voorwaarde voor een langetermijneffect is dat er een discussie over het onderwerp plaatsvindt.