4W: Weten Wat Werkt en Waarom — (december 2014) Nr. 4

4W: Weten Wat Werkt en Waarom is volledig digitaal beschikbaar: PDF

Cyberpesten: hoeveel komt het voor en wat kunnen scholen ertegen doen?
Joris Van Ouytsel, Heidi Vandebosch, Michel Walrave, Koen Ponnet

Met de opkomst van sociale media kwam ook een ander fenomeen op: pesten via internet, ofwel ‘cyberpesten’. Onderzoek naar oorzaken en gevolgen staat nog in de kinderschoenen en de uitkomsten variëren. Hoe erg is het en wat valt ertegen te doen? En wat heeft school ermee te maken?

Effecten van learning analytics bij computer ondersteund samenwerkend leren
Anouschka van Leeuwen, Jeroen Janssen, Gijsbert Erkens

Groepsopdrachten zijn leerzaam, maar kunnen ook frustrerend zijn. Zowel voor de groepsleden, wanneer een van hen de kantjes ervan af loopt, als voor de leraar die geen inzicht heeft in hoe er is samengewerkt. Een computerleeromgeving kan inzicht bieden in het samenwerkingsproces door visualisering van de activiteiten.

Blended learning effectiever met regelmatig online toetsen

Ingrid Spanjers, Karen Könings, Jimmie Leppink, Jeroen van Merriënboer

‘Blended learning’ is de combinatie van contactonderwijs en online leren. Het heeft een positief effect als leerlingen regelmatig online toetsen, zelftesten en quizzen moeten maken. Zo leren zij kennis op te halen, ze leren meer gespreid en ze krijgen feedback over hun leerproces.

Cognitieve balans: wat is het en hoe kan het onderwijs erop inspelen?
Mirjam Bloemendaal, Lieneke Janssen, Verena Ly, Joost Wegman

De ene persoon is van nature beter in het focussen van aandacht; de ander is beter in het verdelen van aandacht. Op school zijn beide vaardigheden op wisselende momenten nodig. Kunnen we kinderen leren om deze twee vaardigheden in balans te brengen? En kunnen computers hierbij ondersteunen?

Rekenvaardigheden verbeteren met adaptief ict-programma
Carla Haelermans, Joris Ghysels

De kracht van digitale oefenprogramma’s is dat het het aanbod aan kan passen aan het niveau van de leerling. Is zulk maatwerk effectief? Ja: een reken-oefenprogramma met een op de leerling toegesneden set van oefeningen leidt tot betere rekenprestaties. Oefenen op de computer zonder deze selectie-op-maat heeft geen zin.

Technisch lezen oefenen met een adaptieve leesapp

Linda de Leeuw, Marco van de Ven, Marjolijn van Weerdenburg, Adam Lobel, Esther Steenbeek-Planting

De technische mogelijkheden voor educatieve apps lijken onbeperkt. Toch zijn er maar weinig oefen-apps die inhoudelijk goed zijn, zich aanpassen aan het niveau van de speler en die motiveren. De lees-app Letterprins voldoet wel aan deze voorwaarden en leidde tot een verbetering van de technische leesvaardigheden van SBO-leerlingen.