4W: Weten Wat Werkt en Waarom — (december 2013) Nr. 4

Plannen en schrijven met een elektronische outline-tool

Milou de Smet, Saskia Brand-Gruwel, Paul Kirschner

Het schrijven van een gestructureerde tekst vinden veel leerlingen moeilijk. Een elektronische outine-tool ondersteunt het maken van een tekstplan en helpt vooral leerlingen die nog niet goed weten wat ze gaan schrijven.

Effectief leren van multimediale leerbronnen – inleiding en deel 1

Liesbeth Kester, Jeroen van Merri‘nboer

Informatie verwerken en duurzaam opslaan gaat het beste als we deze krijgen aangeboden op een manier die past bij de werking van ons geheugen. Multimediale leerbronnen bieden hiervoor veel mogelijkheden, mits ze aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dit artikel in drie delen geeft antwoorden op vragen over informatieverwerking, leren, en zelfsturing met multimedia.

Effectief leren van multimediale leerbronnen – deel 2

Liesbeth Kester, Jeroen van Merri‘nboer

Het tweede deel van het artikel ‘Effectief leren van multimediale leerbronnen, dat bestaat uit drie delen, gaat in op effectief leren.

Effectief leren van multimediale leerbronnen – deel 3

Liesbeth Kester, Jeroen van Merri‘nboer

Het derde deel van het artikel ‘Effectief leren van multimediale leerbronnen’, dat bestaat uit drie delen, gaat in op de manier waarop multimediale leerbronnen zelfsturend leren kunnen ondersteunen.

Effectief leren van multimediale leerbronnen – referenties

Liesbeth Kester, Jeroen van Merri‘nboer

Overzicht van referenties bij het artikel ‘Effectief leren van multimediale leerbronnen’.