Kader Primair AVS — Jrg. 25 (maart 2020) nr. 7

Deze editie is als PDF beschikbaar

Thema: Academisering in de school

10 ‘Masteropleiding scherpt je strategische vaardigheden aan’
Wat is de meerwaarde van een masteropgeleide schoolleider? “Een master verruimt je denkkader. Je wordt sterker in analyseren en kritisch denken en kan de wetenschap binnen de school halen.”

14 ‘Geef je academisch leraren de ruimte’
Academische opgeleide leraren in het team kunnen een school op een hoger plan brengen en de schoolleider in positieve zin uitdagen. Leidinggevenden over het aansturen van academici: “Ik betrek hem zoveel mogelijk bij de beleidsmatige zaken, dat vinden ze vaak leuk.”

18 ‘Ik ontmoet scepsis over het nut van onderzoek’
Praktijkervaringen van academisch studenten en afgestudeerden in het onderwijs

Actueel 

02 iedere derde dinsdag van de maand een nieuwe actie
Peiling onder schoolleiders: voorlopig niet staken.

03 Wetsvoorstel: vast aanmeldmoment vo-school en eindtoets wordt doorstroomtoets
Internetconsultatie tot 20 maart

06 bijeenkomst over positionering academische leerkrachten
11 maart

Verder in dit nummer

26 Scenario’s geven meer grip op een onzekere toekomst
De maatschappij verandert in een hoog tempo. Welke kant gaat het op en hoe bereiden we onze leerlingen daarop voor? Daar moeten alle lagen van de onderwijsorganisatie samen over nadenken, vindt trendwatcher Farid Tabarki. Hij reikt daar voorspellingstechnieken voor aan.

30 Wie wordt de innovatieve school leider van het jaar?
Deel 2 van 7 genomineerden; verkiezing op AVS schoolleiderscongres.

Iedere maand
07 Illustratie Django
25 Zo kan het ook!: ‘muziek maakt slim’
35 Politieke column : Roelof Bisschop (SGP) over burgerschapsdressuur
36 Van de AVS
38 AVS academie: leergang Regisseur onderwijs en gebouw: beslagen ten ijs voor de bouwwereld
42 Voor jou geselecteerd
43 Boeksignalering: leidinggeven aan organisaties in beweging